اثرات فوق‌العاده گوگرد در کشاورزی
اهمیت گوگرد

اثرات فوق‌العاده گوگرد در کشاورزی

گوگرد یا سولفور با نماد شیمیایی S عدد اتمی 16 نام یک عنصر شیمیایی است. اکتشاف این عنصر به پیش از تاریخ برمی‌گردد.

 

گوگرد از عناصر ضروری برای رشد گیاهان عالی است. حضور گوگرد در ساختمان بتامین، بیوتین ، اسیدهای آمینه گوگردار، موجب نقش کلیدی این عنصر در فعال کردن بسیاری از آنزیم ها، پروتئین‌سازی و تعدیل سمیت بعضی عناصر سنگین در گیاهان شده است.
گوگرد علاوه بر نقش تغذیه‌ای برای گیاهان، بعنوان یک ماده اصلاحی در خاکهای آهکی، سدیمی و شوروسدیمی جهت بهبود برخی خصوصیات فیزیک و شیمیایی خاک مطرح می‌باشد.
خاکهای اکثر مناطق کشور به دلیل نامساعد بودن شرایط فیزیکی و شیمیایی قادر به تامین تمامی نیازهای غذایی گیاهان(زراعی و باغی کشت شده) به ویژه فسفر و عناصر ریز مغذی نمی­‌باشند.
افزایش مدام کودهای شیمیایی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است باعث تامین این عناصر غذایی شود اما در بلند مدت می­تواند باعث آلودگی خاک و آب شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف صحیح گوگرد در خاک می­‌تواند ضمن بهبود شرایط شیمیایی خاک به جذب بهتر بعضی عناصر غذایی توسط گیاه کمک کند و با افزایش عملکرد گیاه از مخاطرات زیست محیطی احتمالی نیز جلوگیری نماید.
بنابراین مصرف گوگرد با کیفیت در شرایط صحیح برای بهبود شرایط شیمیایی و فیزیکی خاک و افزایش عملکرد گیاهان توصیه می­‌شود. لطفا تا انتهای این مطلب کاربردی که نتیجه بیش از ده سال پژوهش به همراه کار عملیاتی و علمی است با ما همراه باشید.

نقش گوگرد در اصلاح خاک

اثرات فوق‌العاده گوگرد در کشاورزی: یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی کشورمان این است که حدود 97 درصد از خاک‌های کشور آهکی می‌باشند.

آهک بالا سبب بالا رفتن پی‌اچ (ph) خاک گشته و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است که می‌توان موارد ذیل را نام برد.

1- قلیایی شدن خاک و بالا رفتن پی‌اچ (ph) خاک

2- سفتی خاک و عدم نفوذ آب و هوا در خاک

3- تثبیت بعضی از عناصر (مثل فسفر) در خاک و جلوگیری از جذب عناصر کودی دیگر مثل عناصر ریز مغذی مانند آهن، روی، منگنز، مس و …

4- افزایش هزینه کشاورز جهت تامین کود بیشتر برای گیاه که در برخی شرایط باعث مسمومیت خاک و عدم جذب سایر عناصر می‌گردد.

 

اگر بخواهیم میزان بالای آهک را در خاک بررسی کنیم کافی است به شکل ذیل توجه نماییم.

این حجم از آهک که یک سوم خاک را در بر گرفته موجب می‌شود  که میزان ph خاک را به شدت بالا رفته و قلیاییت آن افزایش یابد.

خاک مناسب برای گیاه باید دارای ph مناسب باشد. در واقع هر گیاهی محدوده ای از ph خاک را می‌طلبد ولی در کل بهترین رقم  ph عدد 7 یا خنثی می‌باشد و در این محدوده حداکثر رشد و بازدهی را دارد.

بنابراین بالا بودن ph و آهک خاک سبب می‌شود گیاه در جذب عناصر دچار مشکل شده و رشد مناسبی نداشته باشد.

 

اثرات فوق‌العاده گوگرد در کشاورزی

مهم‌ترين نقش Ph خاک

در تصویر ذیل اثر پی‌اچ را در جذب عناصر غذایی مشاهده می‌کنیم و بیشترین جذب مواد غذایی در پی‌اچ بین 6/5 تا 7 می‌باشد.

به عبارت ديگر قابليت جذب عناصر غذايي وابستگي زيادي به Ph خاک دارد. عناصر غذايي در Ph هاي مختلف، حلاليت‌هاي متفاوتي دارند معمولاً با افزايش Ph حلاليت اکثر عناصر غذايي به جزء ميليبدون کاهش پيدا مي‌کند.

 

يکي از مشکلاتي که در خاک‌هاي ايران وجود دارد PH قليايي است، يعني PH بالاتر از ۷

 

کمبود بارندگي در ايران و دارا بودن اقليمي خشک باعث تجمع بازهاي تبادلي در خاك و در نتيجه پيشرفت بسوي خاك قليايي مي‌شود.

 

عامل عمده‌اي که در بروز اين کمبودها موثر هست آهک زياد می‌باشد و در بسياري از منابع کمبود آهن را نيز ناشي از آهک مي‌دانند. پس عامل بروز زردي‌، آهک زياد در خاک است.

خاکهای بسیاری از مناطق انگورکاری، سیب‌کاری، کیوی، مرکبات و … کمبود آهن ندارند و آهن به اندازه کافی در آن‌ها موجود می‌باشد اما به دلیل بالا بودن آهک و پی‌اچ خاک نه تنها کودهای زیاد آهن مصرف شده جذب نمی‌شود.

بلکه به دلیل برهم زدن تعادل مواد غذایی باعث بروز بیماری‌هایی مثل شانکر باکتریایی، گموز و … می‌گردند.

 

آهن در تغذيه گياه، نقش بسيار مهمي دارد و  وابستگي آن هم به Ph خاک بسيار زياد است. جالب است بدانید اگر Ph خاک يک واحد کاهش پيدا کند حلاليت آهن هزار مرتبه و حلاليت منگنز (Mn)، روي (Zn) و مس (Cu) که از عناصر ضروري در تغذيه گياه هستند صد مرتبه افزایش مي‌یابد.

 

راهکارهاي اصلاح خاک‌هاي آهکي

 

اصولاً اصلاح Ph خاک، کار مشکلي است زيرا خاک داراي خاصيت تامپوني يا واحدي است و در مقابل تغييرات Ph از خودش مقاومت نشان مي‌دهد.

براي کاهش Ph خاک بايد از يکسري مواد اصلاح کننده يا کاهش دهنده Ph استفاده کنیم. يعني اينکه در بعضي نقاط از طريق آبياري اسيد سولفوريک و اسيد کلريدريک به خاک اضافه کنيم. ولي مصرف اسيد کاري مشکل و همراه با خطرات جانبي بوده و توصيه مي‌شود براي کاهش Ph خاک، از گوگرد استفاده بشود.

روش ديگر، مصرف کودهاي اسيدزا است. مصرف کود سولفات آمونيوم، سولوپتاس و … به صورت جزيي مي‌تواند Ph خاک را کاهش بدهد.

بهترین روش تامین گوگرد، مصرف گوگردمعدنی می‌باشد که به بوسيله‌ي باکتري تيوباسيلوس (كه در خاك و گوگرد معدنی موجود است و در صورت نیاز می‌توان به خاک اضافه کرد) اکسيد ‌شده، اسيد سولفوريک توليد مي‌كند و Ph خاک را کاهش مي‌دهد.

 

اثرات عالی گوگرد در کشاورزی

 

نقش گوگرد در تغذیه گیاه

 

گوگرد (سولفور)؛ به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر ضروری برای رشد و نمو گیاهان است که مانند سایر عناصر وظایف ویژه‌ای در گیاهان بر عهده دارد. کمبود این عنصر را می‌توان با استفاده از کودهای حاوی گوگرد و سولفاته‌ها که دارای پایه گوگرد می‌باشند تا حدی برطرف کرد.

 

برخی اثرات مهم و کلیدی گوگرد در گیاهان

  • گوگرد در تهیه پروتئین و اسیدهای‌آمینه در گیاه به کار می‌رود.
  • سنتز کلروفیل (عامل سبز بودن گیاه)
  • سنتز لیپیدها (چربی) که در گیاهان روغنی (دانه‌های روغنی) بسیار حائز اهمیت است.
  • فعال‌سازی آنزیم‌های درگیر در واکنش‌های بیوشیمیایی گیاهی
  • افزایش عملکرد و کیفیت محصولات
  • افزایش اسانس گیاهانی مثل سیر، پیاز، گل‌محمدی و بسیاری از گیاهان دارویی
  • افزایش پروتئین و درصد روغن دانه‌ها
  • افزایش کیفیت غلات برای آسیاب و پخت
  • افزایش ارزش غذایی گیاهان علوفه‌ای
  • مزه برخی از محصولات باغبانی (مثل سیر و پیاز و خردل) مربوط به گوگرد می‌باشد.

 

گوگرد برای اکسید‌شدن، جذب و اثرگذاری به موارد ذیل نیاز دارد:

1- وجود ماده‌آلی

2- اکسیژن

3- رطوبت

4- دما

5- باکتری

عدم وجود هر یک از موارد یادشده باعث کاهش جذب و اثرگذاری گوگرد میگردد.

 

کدام فرم گوگرد برای کشاورزی موثرتر میباشد؟

در مجموع دو نوع گوگرد در طبیعت وجود دارد.

 

1- گوگرد معدنی

2- گوگرد پتروشیمی

 

 

 

نکته بسیار مهم:

شاید مهمترین بحث این مقاله این قسمت باشد. متاسفانه به دلیل عدم آموزش و آگاهی خیلی از کشاورزان و کارشناسان به ظاهر گوگرد توجه کرده و از آنجا که گوگرد پتروشیمی زردتر می‌باشد.

و از طرفی درصد گوگرد خالص آن نیز بیشتر (بین 70 تا 90 درصد) می‌باشد گمان می‌کنند که گوگرد پتروشیمی دارای اثرگذاری و کیفیت بهتری می‌باشد.

در حالی که اگر دقت کرده باشید یکی از شروط مهم برای اکسید شدن و جذب گوگرد توسط گیاه جذب رطوبت بود که در بند 3 در قسمت بالاتر آورده شد.

از این رو با توجه به اینکه گوگرد پتروشیمی پایه نفتی می‌باشد آبگریز بوده و رطوبت را جذب نمی‌کند تا عمل اکسیداسیون و جذب انجام شود اثر لازم را در راستای اصلاح خاک و تغذیه گیاه ندارد اما به عنوان ماده دورکننده حشرات و قارچ های مضر اثر دارد.

در صورتی که گوگرد معدنی به خوبی آب را جذب کرده و با انجام عمل اکسیداسیون، جذب و اثر گذاری گوگرد معدنی را در اصلاح خاک و تغذیه گیاه شاهدیم.

همچنین این گوگرد معدنی تا حدی خاصیت قارچ‌کشی و آفت‌کشی هم دارد و چون طبیعی و ارگانیک می‌باشد و به صورت فیزیکی عمل می‌کند آفات و بیماری‌ها نسبت به آن مقاوم نمی‌شوند.

برای درک بهتر موضوع یک مثال میزنم

فرض کنید قصد داریم از گوشت گوسفند برای تغذیه خودمان استفاده کنیم و دو انتخاب داریم

1- چندین کیلو گوشت خام

2- دوسیخ کباب آماده

مسلما انتخاب شما دوسیخ کباب آماده است.

امیدوارم دلتون نخواسته باشد این مثال بیانگر این مطلب هست که درسته درصد گوگرد پتروشیمی (صنعتی) خیلی بالاست

اما چون رطوبت جذب نمی‌کند و اکسید نمی‌شود مثل گوشت خام اثری روی تغذیه گیاه ندارد. ضمن اینکه این گوگرد برخلاف گوگرد معدنی با کیفیت مواد غذایی مفید همراه ندارد.

اما گوگرد معدنی به شرط رعایت کردن بایدها و نبایدهایی که جلوتر خواهم گفت ضمن اینکه با جذب رطوبت اکسید شده و مثل کباب آماده جذب توسط گیاه هست مواد غذایی مناسبی با خود به همراه دارد.

 

اگر درصد گوگردمعدنی کمتر از گوگرد پتروشیمی است (گوگردمعدنی خوب و قابل قبول بین 20 تا 30 درصد گوگرد دارد) پس بقیه مواد و عناصر همراه کدامند؟

نکته قابل توجه و مهم

در خصوص کیفیت گوگردمعدنی پس از دارا بودن میزان قابل قبول گوگرد عناصر همراه آن می‌باشد. که برای آگاهی از این مهم باید نسبت به آنالیز گوگرد اقدام کرده و از مبادی مطمئن نسبت به تهیه گوگردمعدنی اقدام نمود. در ذیل تعدادی از بایدها و نبایدهای گوگردمعدنی تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد.

 

اثرات فوق‌العاده گوگرد در کشاورزی

نبایدهای گوگرد معدنی با کیفیت:

1- درصد آهک تا حدامکان کم و زیر 10% باشد.

2- درصد سدیم و کلر زیر 3 درصد باشد.

3- عناصر سنگین مثل کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک نداشته باشد.

 

بایدهای گوگرد معدنی با کیفیت:

1- دارای درصد قابل قبولی گوگرد باشد (بیش از 20%)

2- عناصر مفید مثل سیلیس، کلسیم، پتاسیم، آهن و … به همراه داشته باشد.

3- دارای درصد مناسبی سولفات و پی اچ آن اسیدی باشد.

 

 

کمبود گوگرد

در برخی از گیاهان علائمی شبیه به کمبود ازت ایجاد می‌کند که مربوط به کمبود تولید پروتئین در گیاه است. علایم کمبود، بیشتر در برگهای جوان دیده می‌شود تا برگ های پیر

 

مصرف گوگرد در اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی خاک

اگر در یک خاک رسی مقدار سدیم زیاد باشد ذرات رس بصورت انتشار درمی‌آید و چسبناک می‌شود.

در سطح این گونه خاک‌ها پس از آبیاری طبقه سخت و غیرقابل نفوذ آب و هوا ایجاد می‌شود که اصطلاحاً می‌گویند زمین سله بسته است. از صفات مشخصه این‌گونه خاک‌ها ترک ترک شدن سطح آن‌ها می‌باشد.

چنین خاکهای خیلی سفت و سخت بوده و برای گیاه محیط بسیار نامساعدی است و حال اگر جای سدیم را با کلسیم عوض کنیم ذرات رس بصورت منعقد و دانه ای درمی‌آید و خاک پوک و با نفوذ می‌گردد.

بنابراین برای اصلاح خاک سدیمی باید مقدم بر هر کاری سدیم قابل تعویض را به‌وسیله کلسیم جانشین نمود.

 

اگر تأثیر سولفات کلسیم که همان گچ باشد بخوبی انجام شود، سولفات دو سدیم حاصله را باید بوسیله شستن خاک از طبقه خاک زراعی خارج نمود و این عمل دقیق و مشکل است.

چون گچ ارزانترین ترکیب کلسیم قابل حل می‌باشد مصرف آن راحت‌تر و متداول‌تر است ولی سایر ترکیبات قابل حل کلسیم را نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد.

در خاک‌های آهکی

اسیدها با موادی که اسید تولید می‌کنند به‌ خوبی می‌توانند کلسیم موجود را بصورت ترکیبات قابل حل تبدیل نمایند و این کلسیم قابل حل جانشین سدیم می‌شود. مثلاً گوگرد در خاک تحت تأثیر عوامل میکروبی اکسیده می‌شود و با آب تولید اسید سولفوریک می‌نماید.

بعد  اسید سولفوریک حاصله با کربنات کلسیم ترکیب و سولفات دوکلسیم (گچ) تولید می‌شود.

در اکثر خاک‌های سدیمی نمک خیلی مزاحم کربنات‌ها و بی‌کربنات‌ها می‌باشد زیرا کلرورها و سولفات‌ها خیلی آسان‌تر از کربنات‌ها از خاک شسته می‌شوند بعلاوه چون اسید کربنیک اسید خیلی ضعیفی است لذا کربنات‌ها قابل حل در آب خاصیت قلیایی در خاک ایجاد می‌کنند.

در این گونه موارد سولفات کلسیم (گچ) که از تحول گوگرد در خاک تولید می‌گردد با این کربنات‌ها ترکیب می‌شود و در نتیجه کربنات کلسیم غیرقابل حل و سولفاتهای سدیم و امثال آن تولید می‌گردد که این سولفات‌ها را با شستشوی خاک از طبقه خاک زراعی خارج می‌کنند.

با این عمل هم خواص فیزیکی خاک اصلاح می‌شود و هم قلیائیت شدید آن کاهش می‌یابد و در نتیجه خاک برای گیاهان زراعی به مراتب مساعدتر می‌گردد.

گوگردهای موجود در بازار

به اشکال مختلف مانند گوگرد بنتونیت دار، گوگرد آلی، گوگرد گرانول و … می باشند که این اسامی به دلیل شکل و مواد تشکیل دهنده آن می‌باشد و همانطور که اشاره گردید.

باید توجه ویژه به آنالیز عناصر موجود در گوگرد داشته باشید و نسبت به تامین آن از مبادی مطمئن اقدام کنید. با سپاس از همراهی شما در مطالعه این مقاله‌‌، لطفا نظرات ارزشمندتان را برای ما بنویسید تا هم ما و هم سایر عزیزانی که این مقاله را مطالعه می‌نمایند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 

 

دفتر شرکت فارسا: 33303266-023

 کارشناس تغذیه: 09191325193

 

با سپاس

محمدرضا اخلاقی- گیاهپزشک

 

مسابقه اثرات فوق العاده گوگرد در کشاورزی

برچسب‌ ها :

73 دیدگاه

  1. امیر جعفری اردیبهشت 14, 1400 پاسخ

    با تشکر

  2. […] بهتر منگنز توصیه می‌شود با استفاده از کودهای اسیدی مثل گوگرد معدنی اسیدی یا اسید انفوریک یا اسید فسفریک به کاهش PH خاک و در نتیجه […]

  3. کاظم افتخاری اسفند 7, 1399 پاسخ

    سلام مهندس برای منطقه کاشمر در خراسان رضوی چطوری میتونم گوگردتون تهیه کنم؟؟

    • فارسا ارگانیک اسفند 11, 1399 پاسخ

      درود لطفا با همکاران ما در فارسا تربت حیدریه تماس بگیرید

  4. جواد دین دوست بهمن 23, 1399 پاسخ

    سلام مهندس عزیز .آیا گوگرد معدنی در حد کم هم ارسال برای تهران دارید؟یا جایی رو می تونید معرفی کنید؟ با تشکر

    • فارسا ارگانیک بهمن 25, 1399 پاسخ

      درود لطفا با همکار ما در تهران تماس بگیرید 09127575833

  5. یاسر عمیدی بهمن 6, 1399 پاسخ

    درود فراوان بابت مطالب اموزشی پرکاربرد و سودمند

    • فارسا ارگانیک بهمن 15, 1399 پاسخ

      دورد و سپاس از لطف شما

  6. فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

    مقاله خوبی بود سپاسگزارم

  7. اسلام شهمیری دی 3, 1399 پاسخ

    سلام مطالب خیلی عالی ومفیده ممنون از زحماتتون

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      سپاس از شما

  8. ali دی 3, 1399 پاسخ

    👌🏻👌🏻

  9. محبوبه صالحی دی 3, 1399 پاسخ

    سلام عالی بود.به ازای هر ده تن کود حیوانی چقدر گوگرد استفاده میشه؟
    لطفا در مورد ازت هم همچین مقاله مفید و کاملی تهیه بفرمایین

  10. Hossein دی 3, 1399 پاسخ

    عالی بود مقاله
    متاسفانه ما سال ها گوگرد پتروشیمی استفاده می کردیم ,, اینقدر خوب ماندگاری داره که بعد پنج سال هنوز تو زمین باقی مونده…

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود لطفا برای تهیه گوگردمعدنی با کیفیت با کارشناسان شرکت فارسا مشورت نمایید.

  11. Hossein دی 3, 1399 پاسخ

    عالی بود مقاله👏🏻👏🏻👏🏻
    متاسفانه ما سال ها گوگرد پتروشیمی استفاده می کردیم 🤦🏻‍♂️ اینقدر خوب ماندگاری داره که بعد پنج سال هنوز تو زمین باقی مونده🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود لطفا برای خرید گوگرد با کارشناسان سایت مشورت نمایید.

  12. عباس کاظمی دی 3, 1399 پاسخ

    گوگردهای گرانوله موجود در بازار رو چه زمانی میشه استفاده کرد؟
    آیا گوگرد رو به تنهایی هم میشه روی سطح خاک ریخت و کلتیواتور زد؟

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود اکثر گوگردهای موجود در بازار پتروشیمی هستند پس لطفا برای تهیه گوگرد با کارشناسان سایت شرکت فارسا مشورت نمایید.
      میتوانید گوگرد را به تنهایی روی سطح خاک بریزید و کولتیواتور نمایید اما بهتر است که با کود حیوانی در خاک میکس نمایید.

  13. امیر عرب دی 3, 1399 پاسخ

    مهندس درباره نحوه و زمان مصرف بیشتر توضیح میدادین بهتر بود با تشکر

  14. ساحل دی 3, 1399 پاسخ

    سلام . خیلی عالی بود. گوگرد عالی چه نوع گوگردی هست . که فرمودید در بازار موجود است ؟

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود یر شما معمولا گوگرد عالی ترکیب گوگرد پتروشیمی و فاضلاب شهری است که توصیه نمیشود البته بستگی به نوع برند دارد

  15. حمیدرضااردکان دی 3, 1399 پاسخ

    بهتراست برروی کیسه های گوگردتان نتیجه تجزیه ودرصدعناصردرج شود.

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود بر شما در برنامه خواهیم گذاشت

  16. Ali دی 3, 1399 پاسخ

    بسیار زیبا و آموزشی

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      سپاسگزارم دوست عزیز

  17. ali دی 3, 1399 پاسخ

    عالییییییی

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      سپاس دوست عزیز

  18. علی صادقی دی 3, 1399 پاسخ

    مقالتون مفید و کاربردی بود

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      سپاس از همراهی شما

  19. علی دی 3, 1399 پاسخ

    مثل همیشه روان ،ساده ،پرمفهوم

  20. حسین دی 2, 1399 پاسخ

    سلام ممنون از مطالب مفید و کاربردی

  21. علی دی 2, 1399 پاسخ

    خداوکیلی عالییی یعنی عالییییییی

  22. ساراحضرتی دی 2, 1399 پاسخ

    بسیاررر عالی وبسیار مفید برای همه باغدارا وکشاورزا وهمچنین همه کارشناسا
    سپاس فراوان

  23. علیرضاوصالی دی 2, 1399 پاسخ

    سلام .خیلی خوب بود

  24. حامد دی 2, 1399 پاسخ

    از گوگرد اطلاعات کمی داشتم . این مقاله جواب تمام سوالتم دادم . بسیار عالی بود .

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      خدا رو بابت رضایت شما دوستان عزیز سپاسگزاریم

  25. احمدخسروی پناه دی 2, 1399 پاسخ

    درود جناب مهندس با این اطلاعات آموزنده.
    هر جا که هستین سلامت باشید.

  26. محمدرضاابراهیمی دی 2, 1399 پاسخ

    گوگردمعدنی واقعا بهتر از گوگرد شیمیایی هس ممنون از زحماتتون

    • فارسا ارگانیک دی 3, 1399 پاسخ

      سپاس از توجه شما

  27. فیاض دی 2, 1399 پاسخ

    سلام و عرض ادب به نظر بنده گوگرد معدنی که تو بهترین حالت دارای ۱۰ درصد آهک هست خیلی هنر کنه میتونه ۲درصد از آهک خودشو از بین ببره کمکی که نمیکنه هیچ ضرر هم داره البته این نظر بندس با آرزوی موفقیت برای همه کشاورزان عزیز

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود بر شما برخی گوگردهای معدنی در بازار بیش از 50 درصد آهک دارند و به قول شما فایده ندارند اما گوگرد معدنی با کیفیت و اسیدی آهک کمی دارد و درصد گوگرد و سولفات آن مناسب است که دارای پی اچ اسیدی است.

  28. روح الله کریمی دی 2, 1399 پاسخ

    واقعا چراغ راه تاریکی بود، که با تلاش شما روشن شد. سپاس

  29. Roohollahasadi دی 2, 1399 پاسخ

    درود مهندس جان واقعا مقاله عالی بود و من خودم گوگرد رو از خودتون تهیه کردم چون واقعا به مشاورتون ایمان دارم .بازهم سپاس بابت اینکه وقت میذارین و اهمیت میدین

  30. جلیل شکاری آذر 30, 1399 پاسخ

    سلام بسیار عالی بود لطفا بفرمایید یزد هم نمایندگی دارید. ممنون

    • فارسا ارگانیک دی 1, 1399 پاسخ

      درود بر شما بله در یزد آقای برادران هستند در منطقه چاهک

  31. مجتبی آذر 24, 1399 پاسخ

    درود جناب مهندس یکی ازبهترین وتکمیل ترین مقاله ومعلوماتی بود ک گفتین من بعنوان کشاورز واقعا گم بود توی مصرف گوگردها هرکی یه نمونه رو معرفی ومزایارو میگفت وما استفاده میکردیم اما درس خوبی بمن آموختید کشور ما به امسال شماها خیلی نیازدارد برای دادن آگاهی وعلم وفن ب کشاورزان سپاسگزارم

    • فارسا ارگانیک آذر 25, 1399 پاسخ

      درود و خدا قوت به شما، سپاس از همراهی و حسن توجه شما

      • مجید خیرخواهان دی 2, 1399 پاسخ

        با سلام بواسطه مطالعه این مقاله کامل دیدگاه و معلومات بنده نسبت به اهمیت و ضرورت وجود گوگرد معدنی در خاک های اهکی که تقریبا تمام مزارع ما درگیر آن هستند بالا برد.ممنون از بارگذاری این مقاله مفید و کاربردی

        • علی دی 2, 1399 پاسخ

          خداوکیلی عالییی

  32. […] گوگرد معدنی با کیفیت به دلیل خاصیت قارچکشی آن در چالکود زمستانه و هم در طول فصل به کنترل جمعیت قارچ گموز کمک می‌کند. گوگرد همچنین با کاهش پی اچ خاک به صورت غیر مستقیم شرایط را برای رشد و فعالیت این قارچ کاهش می‌دهد. […]

  33. قریبیان آذر 2, 1399 پاسخ

    سلام جناب مهندس اخلاقی و دیگر عزیزان شرکت فارسان.سوالم این است ک همراه کود حیوانی چه ریز مغذی های ب درختان ۹ساله مانند گردو بادام زردآلو و…داد تا میوه دهی ک خیلی کم است.فعال شود و مقدار آن را راهنمایی کنید.باسپاس

    • فارسا ارگانیک آذر 3, 1399 پاسخ

      درود بر شما لطفا در چت سایت به همکاران پیام دهید و نوبت مشاوره تغذیه بگیرید.

  34. علیmalir آبان 27, 1399 پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت سروران گرامی ودلسوز جناب مهندس آیا ممکن هست که گوگرد را بصورت محلول و قطره چکانی همراه با آب در آبیاری قرقابی به زمین داد واگر مفید است چه میزانی باید مصرف کرد برای درخت پسته که آب ای سی آن خود چهارده هزار است اگر راهنمایی کنید خیلی لطف کردین

    • فارسا ارگانیک آبان 30, 1399 پاسخ

      درود گوگرد در آب حل نمیشود و باید در خاک استفاده شود اگر سن درخت را بفرمایید میزان مورد نیاز را خدمتتان میگویم

  35. ساراحضرتی شهریور 30, 1399 پاسخ

    با سلام وعرض ادب ،مطالبتون مثل همیشه عاااالی وکاربردی واز همه مهمتر اینکه به صورت چکیده وخلاصه توضیح میدید که همه میتونن وقت بزارن ومطالعه کنن🌹🙏

    • فارسا ارگانیک شهریور 31, 1399 پاسخ

      سپاس از لطفتون

  36. جواد علیاری شهریور 30, 1399 پاسخ

    سلام مقاله هاتون بسیار بسیار عالیه حتی یک ادم با سطح سواد کم هم متوجه میشود ممنون از زحماتتون

    • فارسا ارگانیک شهریور 31, 1399 پاسخ

      درود و آرزوی موفقیت برای شما

  37. اسماعیل محمدی شهریور 21, 1399 پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت مهندسین گرامی آقایان مهندس اخلاقی عزیز و مهندس اسدی گل
    لطفا در مورد زمان استفاده گوگرد هم توضیح بدین
    ممنون

    • فارسا ارگانیک شهریور 22, 1399 پاسخ

      درود دوست عزیز سپاس از محبت شما گوگرد معدنی را در تمام فصول میشه استفاده کرد اما بهترین زمان و بهترین حالت ممکن استفاده در چالکود به صورت ترکیب با کود حیوانی در اواسط پاییز ماه می باشد.

  38. کورش شهریور 2, 1399 پاسخ

    سلام مطالب بسیار جالب و مفیدی بود که ما کشاورزان کمتر توجه میکنیم .پایدار باشید و من که خیلی استفاده کردم از علم وتجربیات شما ممنون

    • فارسا ارگانیک شهریور 3, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از لطف شما

  39. سیده مهسا حسینی شهریور 2, 1399 پاسخ

    ممنون بابت مطالب خوبتون،اگر ممکنه درمورد تاثیر گوگرد معدنی بر روی خاک زمین های شمال هم مطالب بگذارید باتشکر

    • فارسا ارگانیک شهریور 3, 1399 پاسخ

      درود حتما در برنامه میگذاریم

  40. علی شهریور 2, 1399 پاسخ

    سلام بسیار ممنون از مطلب خوبتون
    اگر میشد یک مقایسه ای بین انواع گوگردهای موجود در بازار با توجه به تنوع ،کارکرد و قیمت انجام میدادید خیلی کمک میکرد

    • فارسا ارگانیک شهریور 3, 1399 پاسخ

      درود حتما انجام میدهیم

  41. سجاد تیر 29, 1399 پاسخ

    سلام.سپاس بابت مطلب خوبتون اهک و ph بالا اساسی ترین مشکل کشاورزان است

    • فارسا ارگانیک تیر 30, 1399 پاسخ

      درود بر شما ممنونیم که به علم اهمیت میدهید

      • Ali askari شهریور 2, 1399 پاسخ

        درود خدمت مهندس اسدی و مهندس اخلاقی؛ متن بسیار عالی و کاربردی بود الاخصوص اون قسمت تعادت گوگرد معدنی و پتروشیمی و همینطور اون قسمت ک گفتین سولفات کلسیم (گچ) که از تحول گوگرد در خاک تولید میشه… ؛تشکر

        • فارسا ارگانیک شهریور 3, 1399 پاسخ

          درود بر شما بزرگوار

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X