بیماری قارچی آلترناریایی پسته
بیماری قارچی آلترناریای پسته

بیماری آلتراناریای پسته یا بلایت پسته

یکی از بیماری‌های مربوط به پسته، آلترناریای پسته یا سوختگی یا بلایت برگ می‌باشد. 

این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماری پسته در کالیفرنیا به شمار می‌آید. این بیماری ابتدا در مصر سپس در کالیفرنیا، ایتالیا و استرالیا گزارش شد.

بیماری قارچی آلترناریای

این بیماری توسط سویه‌ها و گونه‌های مختلف قارچ آلترناریا از جمله آلترناریا آلترنات بوجود می‌آید. این قارچ‌ها درون خاک، بافت مرده گیاهی، علف‌های هرز، بقایای آلوده گیاهان، روی و درون بذرها و بر روی برگ گیاهانی که به خواب زمستانه رفتند زندگی می‌کنند.

شروع این بیماری در فصل بهار آغاز می‌شود و در اواسط فصل تابستان و با گرم شدن هوا گسترش پیدا می‌کند.

علائم بیماری قارچی آلترناریای پسته

بیماری آلترناریا باعث ایجاد لکه‌هایی سیاه رنگ بر روی برگ‌ها و لکه‌های قرمز متمایل به بنفش بر روی میوه‌های نارس پسته و همچنین سبب پژمردگی برگ‌ها، ریزش زودرس برگ‌ها و ضعف عمومی گیاه می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند بر روی ساقه، غده، ریشه و میوه گیاهان ظاهر شود.

در صورتی که درخت به آلترناریای ساقه دچار شده باشد، بر روی ساقه‌ها لکه‌های قهوه‌ای رنگ مایل به قرمز تشکیل می‌شود که در نهایت سبب ایجاد شانکرهایی می‌شود که دور تا دور ساقه را گرفته و سبب از بین رفتن کل ساقه می‌شود.

بیماری قارچی آلترناریای پسته

از نشانه‌های بیماری آلترناریای پسته بر روی غده‌ها می‌توان به ایجاد لکه‌هایی تیره و فرورفته بر روی غدد اشاره کرد. این لکه‌ها عمیق هستند. همچنین این بیماری می‌تواند سبب آلوده کردن گلوگاه، ایجاد لکه‌هایی در نزدیک دم میوه شود.

این لکه‌ها سیاه رنگ ممکن است در نهایت کل میوه را در بر گیرد و شرایط را برای رشد کپک‌ها فراهم آورد که در نهایت سبب کاهش کمیت و کیفیت محصول و بازدهی درخت می‌شود.

برگ شاخه‌هایی که پر میوه هستند حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری دارند بنابراین در فصل‌هایی که میوه دهی درخت زیاد است احتمال درگیر شدن درخت با این بیماری زیادتر می‌شود.

این قارچ‌ها در شرایط مساعد (رطوبت بالا، دمای بالا) در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز هاگ‌هایی تولید می‌کنند که توسط باد و عوامل محیطی دیگر جا به جا شده و سبب آسیب به درختان پسته می‌شود.

این قارچ بر روی قسمت‌های زخمی درختان اثر می‌گذارد و وارد بافت درخت می‌شود و بر روی درختان سالم کمتر خسارت می‌زند.

همچنین آبیاری بارانی، حشرات و بارندگی در جا به جا شدن و انتقال عامل بیماری نقش موثری دارند.

در صورتی که درخت بوسیله این بیماری آلوده شده باشد برای تشخیص آن لازم است هنگامی که شرایط مساعد (بارندگی، دمای بالای 25 درجه سانتی گراد و رطوبت بالا) بود، قسمتی از برگ را با دست لمس کرده و در صورتی که انگشتان سیاه شد درخت به این بیماری آلوده شده است.

بیماری آلترناریای پسته

راه‌های کنترل و مبارزه با بیماری قارچی آلترناریا

برای کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه بسیار موثر و لازم است.

به طور مثال می‌توان از نحوه صحیح و به موقع آبیاری که سبب کاهش میزان رطوبت شود استفاده کرد زیرا این بیماری در رطوبت بالا رشد زیادی دارد.

بنابراین بهتر است از سیستم‌های آبیاری که در آن سطح زمین سریع‌تر خشک می‌شود مانند سیستم‌های آبیاری قطره‌ای استفاده نمود.

همچنین اینکه علف‌های هرز و شاخه‌هایی که به بیماری آلوده هستند را از باغ دور کرد وسوزاند و یا استفاده از ارقام مقاوم به قارچ‌ها و استفاده از تناوب زراعی و استفاده از بذرهای سالم اشاره کرد.

همچنین استفاده از کودهای نیتروژنی سبب رقیق شدن شیره نباتی و افزایش میزان فعالیت و خسارت بیماری می‌شود.

عدم کاشت گیاهان پوششی، ایجاد تهویه مناسب و دیسک زدن خاک جهت بهبود نفوذپذیری خاک، هرس زمستانی برای ایجاد جریان هوا در بین شاخ و برگ درختان در باغات سبب کاهش آلودگی آلترناریای پسته می‌شود.

همچنین انتظار می‌رود با کاهش میزان آبیاری در مرداد ماه از شدت بیماری کاسته شود.

در باغاتی که نوع آبیاری آن ها غرقابی و یا بارانی است و پوشش گیاهی بالایی دارند و از طرفی خاک زمین زراعی نفوذپذیری کمی دارد و باغ‌هایی که در نزدیکی رودخانه هستند مستعد این بیماری می‌باشند.

ارقام مختلف پسته حساسیت متفاوتی نسبت به این بیماری دارند. همچنین میوه‌های آفتاب سوخته، حساسیت بیشتری در برابر این بیماری دارند.

برای کنترل و درمان بیماری آلترناریای پسته باید از دو روش بیولوژیکی و شیمیایی استفاده کرد.

بیماری قارچی آلترناریای پسته

کنترل بیولوژیک بیماری قارچی آلترناریا

در روش بیولوژیکی بعد از هرس کردن و قطع قسمت‌های آلوده به آلترناریا باید از ترکیب بردو استفاده کرد.

همچنین می‌توان از انواع گونه‌های باکتریایی از جمله باکتری باسیلوس سابتیلیس برای از بین بردن قارچ‌ها بعنوان پارازیت طبیعی استفاده کرد.

کنترل شیمیایی بیماری آلترناریای پسته

در کنترل شیمیایی با ظهور علائم اولیه این بیماری استفاده از قارچ کش‌هایی نظیر تبوکونازول یک ونیم در هزار، فسفیت پتاسیم، کاپتان سه در هزار، با مشورت گیاهپزشک توصیه می‌شود.

این قارچ کش‌ها مستقیماً بر روی برگ‌های آلوده پاشیده می‌شود. همچنین می‌توان از ترکیبات مسی استفاده کرد.

همچنین یکی از راه‌های کنترل بیماری آلترناریای پسته سم پاشی با بردوفیکس با دزهای متفاوت قبل از تورم جوانه‌ها، بعد از ریزش گلبرگ‌ها، پس از ریزش ٧۰ درصد برگ‌ها در فصل پاییز، بعد از تشکیل میوه و انتهای تابستان می‌باشد.

دز استفاده از این قارچ کش‌ها بسته به سن درخت، زمان استفاده و میزان آلودگی درخت متفاوت است.

برای اطلاع در مورد بیماری قارچی سرخشکیدگی پسته، مقاله ما در سایت فارساارگانیک را مطالعه نمایید.

برچسب‌ ها :

1 دیدگاه

  1. حسن رجب زاده فروردین 3, 1402 پاسخ

    سلام سال نومبارک مطالب مفید ومرتبط با این فصل بهار

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X