روغن ولک، خوب یا بد؟

روغن ولک، خوب یا بد؟

روغن های امولسیون شونده (روغن ولک) در حقیقت موادی از گروه هیدروکربن های آلیفاتیک هستند که از روغن پارافین با مشتقات نفتی ساخته می شوند.

 

روغن ولک بصورت استاندارد حاوی ۸۰ درصد پارافین و ۱۸ درصد آب و ۲ درصد امولسیفایر می باشد. بوی پارافین تقریبا شبیه پارافین جامد (شمع) است، برخی سازندگان متاسفانه برای سودجویی بیشتر از گازوئیل جوشانده با اسیدسولفوریک اشباع شده به‌عنوان پارافین استفاده می‌کنند که بوی گازوئیل روغن ولک ناشی از این است. برخی سازندگان از موادی بوگیر (اسانس های خاص) استفاده می‌کنند که این بو از روغن ولک متصاعد نشود!

بنابراین به کشاورزان و باغداران عزیز توصیه اکید می‌شود هیچ‌گاه ارزانی را برای انتخاب روغن، ملاک و معیار تصمیم‌گیری قرار ندهند و در انتخاب روغن ولک با کیفیت نهایت دقت را داشته باشند. مصرف‌کنندگان مراقب باشند که از روغن‌هایی که به خوبی تصفیه نشده‌اند استفاده نکنند زیرا مواد بی‌کیفیت باعث سوختگی گیاه و خسارت به محصولات می‌گردد، این روغن ها با قیمت پایین در بازار عرضه شده و متاسفانه نظارت کافی بر ساخت آن‌ها به عمل نمی‌شود.

 

روغن ولک های پایه گازوئیلی علاوه بر اینکه بر عامل هدف بی‌تاثیرند در چندین سال موجب پیری سریع و خشک شدن درختان می‌شوند!

 

بعد از رقیق نمودن و پاشش روغن ولک به درختان، در صورت دارا بودن پارافین استاندارد، بایستی روی تنه درختان مثل روغن جلا درخشنده شده و این حالت چندین روز پایداری داشته باشد. این باغات از چندین کیلومتر به‌خوبی قابل تشخیص هستند!
اگر بعد از پاشش نتوانید بین درختان سمپاشی شده با سمپاشی نشده فرقی قائل شوید روغن ولک بی‌کیفیت می‌باشد.

روغن ولک قابلیت اختلاط با بسیاری از آفتکش‌ها را دارد ولی با قارچ‌کش کاپتان، سموم گوگردی مثل سولفور، آبامکتین، نبایستی اختلاط شود.
درصورت نیاز به اختلاط با سموم حشره‌کش نفوذی مثل دورسبان، اتیون، و تخم کنه‌کش آپولو توصیه می‌شود.

روغن ولک، خوب یا بد؟

روغن ولک در سمپاشی زمستانه برای دو منظور استفاده می‌گردد

1- کنترل انواع آفات کنه‌ها، شپشک‌ها، شته‌ها، پسیل‌ها، کرم‌های جوانه‌خوار و… روی درختان میوه و آجیلی و گیاهان زینتی به میزان 1 تا 2 درصد بسته به شرایط

2- برای تامین نیاز سرمایی درختان پسته به میزان 30تا 40 در هزار

 

روغن ها را در دفع آفات در موارد زیر به‌کار می‌برند

1- برای سمپاشی تابستانی بر ضد شپشک آردآلود؛ سپردارها و شته‌ها

2- برای سمپاشی زمستانی بر ضد شپشک‌های گیاهی؛ کنه‌های گیاهان؛ تخم عده ای از حشرات و بعضی از لاروهای زمستانی

3- به عنوان حامل و حلال حشره‌کش‌ها

 

روغن ها را به صورت امولسیون فرموله می‌کنند

این امولسیون را تنها یا همراه با حشره‌کش‌های دیگر رقیق کرده و مصرف می‌نمایند. در این صورت روغن به صورت یک ورقه نازک پایدار روی سطح سمپاشی شده باقی می‌ماند. باید توجه داشت که میوه های هسته دار و نیز مرکبات تا اندازه ای نسبت به روغن حساس هستند.

 

به طور کلی در مورد کاربرد روغن ها باید احتیاطاتی را رعایت کرد که مهمترین آن‌ها عبارتند از

1- در بهار و تابستان باید قبل از سمپاشی با روغن درختان را آبیاری نمود.

2- سه هفته قبل و بعد از سمپاشی با روغن از کاربرد گوگرد روی گیاه باید خودداری نمود.

3- اگر روغن با سم همراه باشد باید احتیاطات مربوط به سم رعایت شود.

روغن ولک برای سمپاشی زمستانه با ایجاد لایه نازک، تمام بدن حشره را احاطه نموده و با بستن منافذ تنفسی باعث مرگ حشرات می‌شود. بنابراین جهت حصول نتیجه مطلوب تمامی قسمت‌های گیاه بایستی پوشش داده شود.

زمان مناسب استفاده از روغن ولک زمستانه از اواسط بهمن تا اواسط اسفند بسته به منطقه می‌باشد نکته مهم این است که از پاشش روغن در سرمای شدید یخبندان یا گرمای زیاد و همچنین در زمستان حداکثر تا یک هفته مانده به تورم جوانه می‌توان اقدام به پاشش روغن ولک نمود.

جهت تهیه محلول سمپاشی نیز ابتدا روغن را در مقداری آب ( ترجیحا ولرم) حل کرده بعد به تانکر سمپاشی که تا نصف آب دارد اضافه شود. میزان مصرف روغن ولک در باغات بین 1/5 تا 2 درصد می‌باشد.

 

روغن ولک، خوب یا بد؟

ضرورت محلول پاشی روغن ولک برای تامین نیاز سرمایی

در پاییز و با سرد شدن هوا، در ریشه تمامی درختان خزان کننده هورمونی به نام اسید آبسایزیک (ABA) تولید می‌شود که یک بازدارنده رشد است. یکی از وظایف این هورمون ایجاد لایه جدا کننده در محل دمبرگ و در پی آن ریزش برگ و به خواب رفتن درخت می‌باشد. در طول زمستان برای شکسته شدن فرمول این اسید، درختان نیازمند یک میزان مشخص سرما بین صفر تا هفت درجه سانتی گراد می‌باشند.

 

در درختان مختلف نیاز سرمایی بسیار متفاوت است

نیاز سرمایی در درختان پسته نیز بسته به نوع رقم ( اکبری، فندقی، احمد آقایی و…) متفاوت است. مثلا رقم اکبری به حدود 1200 ساعت، رقم اوحدی به حدود 900 ساعت، رقم احمد آقایی به حدود 700 ساعت و رقم کله قوچی به حدود 600 ساعت سرمای بین صفر تا هفت درجه نیاز دارند. چنین سرمایی باعث می‌شود تا بتوانند هورمون بازدارنده رشد را از بین برده و در بهار به خوبی سبز شوند.

 

اثر اقلیم در تامین نیاز سرمایی

از یک دهه پیش، به دلیل افزایش نسبی دما در طول فصل پاییز و زمستان، نیاز سرمایی درختان پسته، مخصوصا رقم اکبری به میزان لازم تأمین نگردید. بنابراین استفاده از روغن ولک در برخی سال ها ضروری تشخیص داده شد. سایر ارقام تنها در مناطقی که خاک سنگین (خاک رس ) دارند و یا بسیار کم آب هستند و یا از آب های شور استفاده می‌نمایند و این مسئله باعث تاخیر در سبز شدن درختان می‌شود، می‌توانند از روغن ولک به میزان 30 تا 35 در هزار استفاده نمایند.

 

عوارض عدم تامین نیاز سرمایی

عدم تأمین نیاز سرمایی باعث دیر سبز شدن درخت، ناهماهنگ سبز شدن شاخه های یک درخت، ریزش بیشتر جوانه های گل و کاهش شدید محصول، رشد کوتاه سرشاخه، کوتاه شدن میان گره ها و در نهایت کیفیت پایین محصول تولیدی می شود. محلول پاشی روغن ولک بر روی درختان، باعث می شود تا روزنه های گیاه بسته شود و تنفس گیاه بالا رفته در نتیجه باعث شکسته شدن مواد بازدارنده گردد تا درخت بتواند در بهار به موقع سبز شود.

 

زمان پاشش روغن ولک

زمان محلول پاشی روغن ولک از 15 بهمن ماه تا اواخر بهمن ( بعد از یخبندان های شدید زمستانه) می باشد. این کار بایستی در ساعات گرم روز انجام شود. میزان مصرف روغن، برای درختان اکبری 40 در هزار و سایر ارقام 30 تا 35 در هزار می‌باشد.

 

روغن ولک، خوب یا بد؟

نکاتی در مورد استفاده از روغن های ولک در سمپاشی زمستانه

زمانی که دمای هوا بیش از 30 درجه سانتی گراد است از پاشش روغن ولک خودداری کنید.

بهترین دمای محیط برا سمپاشی زمستانه بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد است.

از روغن ولک در زمان یخبندان استفاده نکنید.

روغن  ولک را وقتی بپاشید که سطح درخت و گیاه خشک باشد و گیاه به خوبی آبیاری شده باشد.

روغن  ولک را نباید با محصولات گوگردی مخلوط کرد و یا حداقل 30 روز از گوگرد دهی گذشته باشد سپس اقدام به سمپاشی زمستانه کنید.

سمپاشی زمستانه قبل از غنچه دهی انجام گیرد.

سمپاشی زمستانه 48 ساعت قبل از یخبندان و یا 48 ساعت بعد از یخبندان انجام شود.

همیشه دستور العمل های سازنده ی روغن ولک را رعایت کنید.

مطابق دستور العمل سارنده به اندازه کافی آب بار وغن ولک مخلوط گردد و تمام بدنه درخت و پوسته آن و شکاف ها بخوبی سمپاشی کنید.

برای یک درخت به ارتفاع 6 متر حد اقل 15 لیتر محلول روغن ولک  و آب مورد نیاز است.

 

کاربرد غلظت های بالای روغن ولک (بالای 30 در هزار) جهت تامین نیاز سرمایی پسته به طور متوالی دارای اثرات منفی به شرح ذیل می باشد

  • خشکیدگی سرشاخه
  • خروج شیره آوندی از محل طوقه
  • ایجاد شاخه های نا به جا و تنه جوش
  • کاهش رشد درختان

 

در پایان برخود لازم می‌دانم به یک نکته ضروری اشاره کنم و آن استفاده بی دلیل و برحسب عادت یا تقلید و یا فشار تبلیغ عده‌ای سودجو و تاجر می‌باشد.

 

تقلید در کشاورزی معنا ندارد

باغداری امری پر‌هزینه و پر‌چالش هست و وارد کردن مواد شیمیایی بدون دلیل و منطق در بسیاری از موارد ضمن افزایش هزینه و بر هم زدن تعادل در محیط زیست ممکن است در آینده خسارت جبران ناپذیری برای ما به بار آورد.

 

طبق توضیحات ارائه شده

جز در موارد معدود و شرایط خاص نیازی به مصرف روغن ولک نیست و مصرف بی‌رویه و پشت سر هم این ماده در طولانی مدت با بستن منافذ تنفسی و روزنه‌های درخت باعث تشدید بیماری‌های سرخشکیدگی و قارچی و به طبع آن ضعف درختان می‌گردد.

 

با سپاس

محمدرضا اخلاقی- گیاهپزشک

 

 

 

برچسب‌ ها :

19 دیدگاه

  1. لی‌لی سهم مرداد 31, 1400 پاسخ

    ممنون بابت مقاله خوبتون.یه سوال دارم که در ارتباط با روغن ولک نیست. من تو مقاله های خارجی زیادی دیدم که برای از بین بردن و حتی پیشگیری از آفات گیاهان خونگی از روغنی به اسم Neem oil استفاده میکنن.استفاده از این روغن تو خیلی از کشورها بعنوان جایگزین سموم شیمیایی رایجه.فک کنم تو فارسی بهش میگن روغن چریش. آیا این روغن تو ایران وجود نداره؟ و اگه هست علت اینکه استفاده ازش برای گیاهان، لااقل گیاهان خانگی و آپارتمانی، رایج نیست چیه؟

    • فارسا ارگانیک شهریور 30, 1400 پاسخ

      درود بله چریش یک حشره کش ارگانیک است که در ایران وجود داره اما خیلی معروف نشده است

  2. صالح بهمن 29, 1399 پاسخ

    سلام.باغ گلابی دارم.سال گذشته خیلی پسیل داشت.پانزدهم بهمن روغن ولک و دروسبان زدم.ولی امروز دیدم که تخم پسیل هنوز هم تو باغ دیده میشه.میشه دوباره از روغن استفاده کنم؟

    • فارسا ارگانیک بهمن 29, 1399 پاسخ

      درود بر شما بیشتر باید روی تقویت درخت کار کنیم تا سمپاشی

  3. رضا انصاری بهمن 27, 1399 پاسخ

    سلام مجدد
    فرمودین روغن ولک با ابامکتین مخلوط نشود؟؟

    • فارسا ارگانیک بهمن 28, 1399 پاسخ

      درود بله بهتر است با آبامکتین اختلاط نکنید و از سمومی که توصیه شده استفاده نمایید.

  4. رضا انصاری بهمن 27, 1399 پاسخ

    سلام
    امسال هم برای نیاز سرمایی درخت روغن ولی لازم هست؟

    • فارسا ارگانیک بهمن 28, 1399 پاسخ

      درود برای چه درخت و رقمی در چه منطقه ای و چند ساعت نیاز سرمایی تامین شده است.

  5. حییب بهشتی بهمن 26, 1399 پاسخ

    روغن ولک

  6. مهدی دی 10, 1399 پاسخ

    با سلام / با توجه به اینکه روغن ولک های تقلب در بازار زیاد است به عنوان کمک به کشاورزا چند نوع مارک مرغوب معرفی نمیکنید تا اغلب از سردرگمی دربیان

    • فارسا ارگانیک دی 10, 1399 پاسخ

      درود روغن ولک شرکت سازگان شیمی با کیفیت هست فقط در صورت نیاز و الزام استفاده نمایید.

  7. هاشمی شهریور 29, 1399 پاسخ

    سلام
    اوایل جهت از بین بردن آفت بیماری زمستانه به صورت لارو و تخم بود که در طول دوره زراعی باغی از سموم و آفت کش کمتر استفاده بشه
    اما الان از همه استفاده میشه

    • فارسا ارگانیک شهریور 31, 1399 پاسخ

      درود بر شما در آن مقدار برای کنترل حشرات به شرط کیفیت خوب اشکال ندارد اما برای تامین نیاز سرمایی …

  8. سیروس هاشمی شهریور 23, 1399 پاسخ

    سلام مهندس
    من بادام کار هستم باغ بادام دارم
    روغن ولک اول که اومد حفظ نباتات مجانی بین کشاورزان توزیع کرد سال بعد کرایه،سال بعد مقدار ناچیز و امسال ۲۰ لیتری رو ۲۳۰تومن به بالا باغدار میخره و ما هر سال مصرف می‌کنیم اوایل کیفیت خیلی خوبی داشت تا چند روز معلوم بود که روغن پاشی شده ولی الان نه
    درختان بادام این عکسی که گذاشتید هم هستند
    برای ادامه کار چه باید کرد؟؟؟؟؟

    • فارسا ارگانیک شهریور 23, 1399 پاسخ

      درود جناب هاشمی عزیز هدف شما از استفاده از روغن ولک چیست؟

  9. ExoRank بهمن 8, 1398 پاسخ

    Awesome post! Keep up the great work! 🙂

    • مهناز فرهادپور فروردین 3, 1400 پاسخ

      سلام وقت بخیر آیا روغن ولک فاسد میشه و علائم فساد چیست؟

      • فارسا ارگانیک فروردین 12, 1400 پاسخ

        درود ممکنه فاسد بشه و تاریخش بگذره متاسفانه علائم آن را نمیدانم.

    • فارسا ارگانیک بهمن 11, 1398 پاسخ

      thanks

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X