تغذیه کودی نهال تازه کاشت شده
تغذیه نهال تازه کاشت شده

تغذیه کودی نهال تازه کاشت شده

اشتباه رایج خیلی از عزیزان تغذیه نکردن نهال‌هاست. در حالی که همان طور که نوزاد انسان و نوزاد حیوان برای تقویت و رشد بهتر نیازمند تغذیه ویژه هستند، نهال که نوزاد درختان به حساب می‌آید نیازمند تغذیه ویژه و متفاوت می‌باشد.

طی بازدیدهای انجام شده از هزاران باغ در نقاط مختلف کشور و توصیه‌ها و نسخه‌های ارائه شده، در باغاتی که تغذیه و کوددهی اصولی انجام شده شاهد رشد 2 تا 5 برابری نهال‌ها بودیم.

تغذیه عمومی برای نهال در حین کاشت

بدون شک داشتن آزمایش خاک، مشورت با کارشناس، و دریافت برنامه کوددهی، به بهبود کوددهی و رشد نهال‌ها کمک می‌کند.

اما در صورت نیاز شما به برنامه عمومی کوددهی نهال، برنامه کوددهی عمومی به شرح زیر توصیه می‌گردد :

بهتر است قبل از کشت نهال 50 تا 70 سانتی‌متر از خاک محل کشت را به عمق 50 تا 70 و قطر 50 تا 70 سانتی‌متر خاک را به بیرون بریزید. سپس آن را با 10 تا 15 کیلو کود گاوی پوسیده و 5/0 تا 1 کیلو کود مرغی ترکیب کرده و 50 گرم کود ماکروگرانول و 70 گرم میکروگرانول را یک‌دست با این خاک میکس کرده و داخل چاله  برگردانید.

قرار نیست که شما این کودها را در یک نقطه قرار دهید بلکه باید همه را با خاک بیرون ریخته کاملا میکس کرده به طوری که با مشاهده خاک متوجه اضافه شدن کود نشویم تا کل خاک با افزایش ماده آلی و تقویت مواجه شود.

 

آماده‌سازی نهال قبل از کاشت

توصیه می‌شود قبل از کاشت نهال ریشه آن را 5 ثانیه در محلول پرالیناژ قرار دهیم. محلول پرالیناژ محلولی است که هم در آن قارچ کش و هم اسید هیومیک و کود حیوانی و ماسه بادی به کار رفته شده است.

فرمول پرالیناژ به این شرح است: درون یک بشکه 200 لیتری 50 لیتر آب، 1 کیلو اسید هیومیک، 10 کیلو کود گاوی، 5 کیلو ماسه بادی، 150 گرم سم قارچکش توپسین‌ام ریخته و همه را بخوبی هم می‌زنیم و ریشه نهال را در زمان کاشت 5 تا 10 ثانیه درون این محلول قرار داده و سپس در خاک قرار می‌دهیم.

عملیات پس از پرکردن چاله نهال

بعد از برگرداندن خاک به داخل چاله یک آبیاری سنگین انجام می‌دهیم تا خاک نشست کند و بعد از گاورو شدن و آماده کشت شدن زمانی‌که خاک به ظرفیت زراعی رسید و دیگر گل نیست می‌توانیم به سمت کاشت نهال اقدام کنیم.

کاشت نهال این‌گونه باشد که محل طوقه یا محل پیوند 5 تا 10سانتی‌متر بیرون از خاک باشد. بلافاصله بعد از کاشت باید آبیاری انجام گردد. بهتر است کمی خاک اطراف نهال را با پا فشار دهیم که ریشه هوا نگیرد و سپس یک آب سنگین بدهیم که هم تنش برای ریشه و نهال کمتر شود و هم هوا داخل خاک نباشد و خاک بیشتر از این نشست نکند.

تغذیه بعد از کاشت نهال

بعد از کاشت ضمن مراقبت از نهال در برابر آفات و بیماری یک تغذیه عمومی ویژه خواهیم داشت تا شاهد رشد چند برابری نهال و تقویت آن باشیم.

یک ماه بعد از کاشت کود اوره فسفات به میزان 40 گرم به ازای سایز درخت و اندازه آن پای درخت ریخته و آب می‌دهیم.

هدف از دادن کود اوره فسفات افزایش رشد رویشی و افزایش ریشه‌زایی می‌باشد.

 

دو ماه بعد از کاشت کود میکروفول به میزان 50 گرم پای هر نهال ریخته و آبیاری انجام می‌دهیم تا کودهای ریز مغذی شامل آهن و منگنز تامین شود و رشد نهال ما بهتر شود. چرا که اکثر خاک های ایران با کمبود عناصر میکرو مواجه هستند و کمبود عناصر میکرو باعث ضعف درختان و کاهش رشد آن‌ها می‌شود.

سه ماه بعد از کاشت کود پتاس بالا 361212 مقدار 50 گرم برای مقاومت به گرما و ضخیم شدن تنه درختان استفاده می‌شود.

چهار ماه بعد از کاشت اسید هیومیک 30 گرم، فولویک اسید 20 گرم پای هر نهال ریخته و آبیاری می‌کنیم.

 

اگر نهال‌ها ارتفاع زیاد دارند و یا باد در منطقه شما زیاد است توصیه می‌کنیم از قیم برای کاهش خسارت باد و رشد مستقیم و متعادل درخت استفاده نمایید.

ضمنا بعد از کاشت نهال بهتر است که هرس سربرداری انجام شود.

معمولا هرس‌های سربرداری در درختان از ارتفاع 70 تا 80 سانتیمتر و در گردو 120 تا 180 سانتی‌متر انجام می‌شود.

برچسب‌ ها :

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X