آشنایی با آفت پسیل پسته یا شیره خشک و روش های کنترل تلفیقی آن
آفت پسیل پسته

آشنایی با آفت پسیل پسته

آفت پسیل پسته از مهمترین آفات درختان پسته بوده و خسارت شدیدی به باغداران وارد کرده و امان کشاورزان را بریده است.

پسیل پسته آفتی است که با خرطوم خود به شدت از شیره گیاهی تغذیه کرده، پروتئین آن را جذب و مواد قندی را دفع می‌کند. از آن‌جایی که مواد قندی خارج شده در مجاورت هوا خشک می‌شود به آن شیره خشک می‌گویند.

 

 

آشنایی با آفت پسیل پسته

این آفت از قسمت‌های ذیل و روی برگ، جوانه‌ها، میوه‌ها تغذیه کرده و باعث ضعف درخت گردیده و در صورت عدم کنترل عواقب خطرناکی مثل ریزش برگ‌ها، جوانه‌ها، پوکی و دهن بست شدن میوه‌ها را به همراه دارد. بنابراین می‌بایست نسبت به کنترل جمعیت آن اقدام نمود.

 

برای کنترل هر آفتی ابتدا باید با نحوه زندگی و زیست شناسی آن‌ها آشنا شده و با استفاده از نقاط ضعف و بیولوژی آفت نسبت به کنترل آن اقدام نماییم.

 

آفت پسیل پسته

 

تعریف نسل

به مراحل مختلف زندگی حشرات از مرحله تخم تا حشره کامل یک نسل می‌گویند. (تخم، پوره، حشره کامل)

آفت پسیل پسته دارای دو فرم زمستان‌گذران و تابستان‌گذران است که فرم زمستانگذران آن درشت‌تر و تیره‌تر بوده و از اواخر شهریورماه ظاهر می‌شوند و فرم تابستان‌گذارن آن کوچک‌تر و روشن‌تر بوده و از اردیبهشت‌ماه مشاهده می‌شوند.

 

آفت پسیل پسته

 

تعداد نسل

حشره پسیل حشره‌ای است که بیش از 5 نسل در سال دارد. و وجود نسل‌های متعدد این حشره دلیل دشواری مبارزه با این حشره است. همپوشانی نسل‌های مختلف آفت و وجود مرحله تخم، پوره و حشره‌کامل به صورت همزمان باعث شده اثرگذاری روش‌های مختلف کنترل و سمپاشی کمتر باشد.

پوره:

به مرحله نوزاد حشره پوره می‌گویند که مشابه حشره کامل بوده ولی از نظر اندازه کوچکتر بوده و فاقد بال است. تعداد سنین پورگی این حشره 5 سن پورگی می‌باشد که از پوره سن 1 و کوچک شروع شده و در پوره سن 5 حداکثر اندازه را داشته ولی همچنان فاقد بال می باشد و پس از پوست اندازی آخر به حشره کامل تبدیل شده و بال تشکیل می‌شود.

 

پوره پسیل پسته

 

حشرات کامل:

حشرات زمستان‌گذران از اواسط اسفندماه ظاهر شده، فعالیت کمی داشته و تغذیه کمی دارند و با تخم‌گذاری روی جوانه‌ها و نقاط مختلف گیاه جمعیت نسل اول سال جدید را ایجاد می‌کنند.

 

از آنجا که این حشرات به شدت فعال بوده و پرواز می‌کنند بهترین راه کنترل آنها استفاده از کارت‌زرد یا نوار ‌‌زرد یا تابلوی‌زرد است که این حشرات را جذب کرده و با خاصیت چسبناکی که دارد بدون استفاده از سم و ایجاد آلودگی محیط زیست این حشرات را کنترل می‌کند.

البته با توجه به خاصیت پروازی این حشرات سمپاشی اثر چندانی روی آن‌ها ندارد و می‌توان استفاده از تله‌چسبنده را بهترین راهکار در نظر گرفت.

 

آفت پسیل در پسته

اوج خسارت آفت پسیل پسته

اوج خسارت پسیل پسته در ماه‌های تیر و مرداد مشاهده می‌شود. استفاده از روش‌های تلفیقی که در ادامه خواهم گفت به کاهش جمعیت آفت حتی در این ماه‌ها کمک می‌کند. خوشبختانه تجربه کنترل پسیل بدون سم در خیلی از باغات پسته را داشته‌ایم که در ادامه راهکارهای علمی و کاربردی را ارائه خواهم داد.

 

کنترل تلفیقی آفت پسیل پسته

1- آبیاری منظم و به اندازه و جلوگیری از تنش های آبی

2- تعادل مواد غذایی با جلوگیری از مصرف زیادی کودهای ازته مانند اوره و سولفات آمونیوم

3- تقویت گیاه و افزایش مقاوت با مصرف کودهای حاوی پتاسیم، سیلیسیوم و کلسیم

4- استفاده از روش های غیر شیمیایی مثل شخم و یخ آب زمستانه و جمع آوری و سوزاندن بقایای گیاهی مثل برگ‌ها، خاروخاشاک و علف های هرز

5- استفاده از کارت‌های زرد، نوارزرد و یا تابلوزرد برای کنترل جمعیت حشرات بالغ و ممانعت از جفت‌گیری، تخم‌گذاری و تغذیه

6- محلول‌پاشی با صابون‌های مخصوص محلول‌پاشی به جای سموم شیمیایی و پرخطر که سبب نابودی حشرات مفید می‌شوند.

7- استفاده از کودهای تقویتی حاوی پتاس و سیلیس به جای سموم شیمیایی برای کاهش جمعیت آفت با هدف محافظت و نگهداری از حشرات مفید

8- خوشبختانه سموم گیاهی و معدنی مثل عصاره غلیظ سیر و فلفل یا گوگرد وتابل با نام سولفور در بازار موچود است که با حداقل خسارت به حشرات مفید کمک شایانی به کنترل پسیل پسته می‌کنند.

9- در صورتی که تعداد آفت در هر برگ به طور میانگین از 5 تا 10 عدد گذشت و پس از بررسی 20 برگ به صورت تصادفی جمعیت آفت به حد آستانه اقتصادی رسیده باشد مجبوریم نسبت به سمپاشی اقدام کنیم که باز هم بهتر است با سموم گیاهی و معدنی سمپاشی کنیم و از سموم شیمیایی تا حد امکان استفاده نکنیم.

 

شکرک پسیل پسته

 

1- آبیاری منظم و به اندازه و جلوگیری از تنش های آبی

یکی از دلایل ضعف درختان پسته، ایجاد آلودگی و توسعه آفت پسیل پسته در آن‌ها آبیاری نامنظم و بروز تنش‌های آبی می‌باشد. چرا که وقتی درختی تنش می‌بیند سیستم دفاعی آن ضعیف شده، بنابراین سددفاعی درخت راحت‌تر شکسته می‌شود و پسیل پسته به راحتی خسارت زده و اقدام به تکثیر و توسعه می‌نماید.

 

کنترل تلفیقی پسیل پسته

 

2- تعادل مواد غذایی با جلوگیری از مصرف زیادی کودهای ازته مانند اوره و سولفات آمونیوم

متاسفانه از گذشته در بسیاری از کشاورزان و باغداران مصرف زیاد کودهای ازته مثل اوره یا سولفات آمونیوم به عادت تبدیل شده است.

این زیاده‌روی با برهم‌زدن تعادل مواد غذایی در گیاه سبب می‌شود از یک سو شیرابه گیاهی رقیق شده و امکان تغذیه راحت‌تر و بیشتر برای آفت‌ها و بیماری‌ها به خصوص پسیل پسته فراهم گردد.

از سوی دیگر با ظریف‌تر و لطیف‌تر شدن برگ‌ها آفت‌ها و بیماری‌های بیشتری جذب گیاه شده و تغذیه و تولید مثل نمایند.

 

3- تقویت گیاه و افزایش مقاوت با مصرف کودهای حاوی پتاسیم، سیلیسیوم و کلسیم

با استفاده از عناصر مختلف و تغذیه گیاه می‌توان مقاومت آن را نسبت به پسیل پسته افزایش داد. در ادامه این عناصر و اهمیت آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

پتاسیم

این عنصر کودی بسیار مهم که به کود کیفیت هم معروف است مقاومت گیاه را در برابر هر گونه تنش‌های محیطی، آفت و بیماری بالا می‌برد.

در واقع کودهای حاوی پتاسیم بر خلاف کودهای حاوی ازت با غلیظ نمودن شیره گیاهی باعث می‌شوند امکان تغذیه و تولید مثل توسط آفت‌ها و بیماری‌ها به خصوص پسیل‌پسته به شدت کاهش یابد.

 

سیلیسیوم

عنصر کودی سیلیس به صورت پاشش سیلیکات پتاسیم مایع با افزایش ضخامت برگ و ایجاد یک لایه نقره ای رنگ بر روی برگ امکان تغذیه، فعالیت و تخمگذاری را در پسیل‌پسته به شدت کاهش می‌دهد.

 

همچنین استفاده صحیح و به موقع از سیلیس معدنی قابل جذب در خاک، یا سیلیکات پتاسیم مایع در آب آبیاری با رسوب‌گذاری در ناحیه آوندچوبی و تقویت آن به شدت مقاومت گیاه را در برابر پسیل‌پسته و بسیاری از تنش‌های محیطی مانند گرما، سرما، آفت‌ها، بیماری‌ها و … بالا می‌برد.

 

کلسیم

ماده کودی کلسیم با تقویت دیواره سلولی و افزایش ضخامت آن به افزایش مقاومت گیاه در برابر پسیل پسته کمک شایانی می‌کند.

 

پسیل پسته و تولید شکرک

 

4- استفاده از روش های غیر شیمیایی مثل شخم و یخ آب زمستانه، جمع آوری و سوزاندن بقایای‌گیاهی مثل برگ‌ها، خاروخاشاک و علف‌های‌هرز

همانطور که در بخش زیست‌شناسی پسیل پسته توضیح دادم زمستان‌گذرانی این آفت به صورت حشره‌کامل در زیر خاروخاشاک، برگ‌ها و علف‌های‌هرز می‌باشد. در نتیجه شخم و یخ‌آب‌زمستانه و یا جمع‌آوری و سوزاندن بقایای‌گیاهی مثل برگ‌ها، خاروخاشاک و علف‌های‌هرز با از بین بردن نسل زمستانه این آفت باعث کاهش جمعیت آن در اول سال شده و به طبع آن جمعیت و زادوولد این آفت به شدت کاهش می‌یابد.

 

5- استفاده از کارت‌های زرد، نوارزرد و یا تابلو زرد برای کنترل جمعیت حشرات بالغ و ممانعت از جفت‌گیری، تخم‌گذاری و تغذیه

بسته به شرایط آب‌و‌هوایی و منطقه پسیل‌پسته زمستان‌گذران از اواسط اسفند به بعد هم‌زمان با بازشدن جوانه‌های درخت پسته شروع به فعالیت می‌کند و با جفت‌گیری و تخم‌گذاری اقدام به افزایش جمعیت برای سال جاری می‌نماید.

 

در این زمان بهترین روش برای کنترل جمعیت نسل جدید جلوگیری از جفت‌‍گیری و زادوولد نسل زمستان‌گذران می‌باشد. از آنجا که این حشرات پروازی هستند و سم روی آن‌ها اثر چندانی ندارد استفاده از کارت‌زرد یا نوار‌زرد یا تابلوزرد، بسته به شرایط موجود باغ به دلیل جذب حشرات بالغ به سمت رنگ زرد اثر عالی روی کاهش جمعیت سال جاری می‌گذارد.

 

استفاده از کارت زرد در کنترل پسیل

 

6- محلول‌پاشی با صابون‌های مخصوص محلول‌پاشی به جای سموم شیمیایی و پرخطر که سبب نابودی حشرات مفید می‌شوند

استفاده زودهنگام و عجولانه از سموم پرخطر مثل سایپرمترین، دلتامترین که طیف وسیعی از حشرات را از بین میبرند به دو طریق سبب افزایش جمعیت پسیل پسته میگردند.

  • این سموم با کشتن پسیل‌پسته به صورت ناگهانی و یک‌دفعه باعث از بین رفتن یا مهاجرت حشرات مفید از باغ می‌گردند. چرا که ناگهان باغ از غذای این حشرات مفید ( پسیل‌پسته) تهی شده و این سبب کاهش جمعیت حشرات مفید در باغ می‌گردد.
  • سم‌پاشی با سموم قوی و همه‌چیز کش باعث کشتن و نابودی بسیاری از حشرات مفید می‌گردد و از آن‌جا که حشرات آفت مثل پسیل‌پسته فرصت‌طلب بوده و سریع‌تر نسبت به سموم و شرایط نامساعد محیطی عادت می‌نمایند شروع به تکثیر و تولیدمثل نموده، از فضای خالی ایجاد شده از نابودی سایر حشرات استفاده کرده و جمعیت خود را افزایش می‌دهند.

 

حشره مفید کفشدوزک جهت کنترل پسیل

 

محلول‌‎پاشی با صابون‌های مخصوص محلول‌پاشی به جای سموم پر خطر، از یک سو از نابودی حشرات مفید جلوگیری می‌نماید.

از سوی دیگر در ابتدای فصل با ریزش پسیل‌پسته از روی برگ و جلوگیری از تغذیه آن از برگ‌ها، باعث کنترل بهتر پسیل‌پسته به خصوص اوایل فصل که جمعیت آفت کم است می‌گردد.

 

7- استفاده از کودهای تقویتی حاوی پتاس و سیلیس به جای سموم شیمیایی برای کاهش جمعیت آفت پسیل پسته با هدف محافظت و نگهداری از حشرات مفید

این همان یک تیر و چند نشان است که خوش‌بختانه در سالهای اخیر کمک شایانی به کنترل پسیل پسته نموده است.

در این روش قبل از این‌که جمعیت آفت افزایش یابد با شستشوی درخت توسط سولوپتاس مناسب (درصد کلر زیر نیم درصد) و یا سیلیکات پتاسیم ضمن شستشوی درخت، ریزش و نابودی جمعیت کم پسیل‌پسته، ممانعت از نابودی حشرات مفید با محلول‌پاشی کود، درخت پسته شما تقویت هم شده است.

 

 

8- خوشبختانه سموم گیاهی و معدنی مثل عصاره غلیظ سیر و فلفل یا گوگرد وتابل با نام سولفور در بازار موچود است که با حداقل خسارت به حشرات مفید کمک شایانی به کنترل پسیل پسته می‌کنند.

سموم گیاهی، گوگرد، صابونهای کشاورزی و سموم معدنی از آنجا که به صورت فیزیکی عمل میکنند امکان مقاومت حشره نسبت به آنها وجود ندارد اما این سموم به دلیل نحوه اثر فیزیکی باید مستقیم به حشره برخورد کنند تا اثر بگذارند.

بنابراین برای اثرگذاری کافی باید به خوبی پاشیده شوند تا پوشش خوبی روی درخت ایجاد کرده و اثر لازم را بگذارند.

 

9- در صورتی که تراکم به حد آستانه اقتصادی رسید مجبوریم با سمپاشی نسبت به کنترل آفت اقدام کنیم.

البته یادآوری کنم که سمپاشی آخرین راه حل است و اگر از روشهای قبلی نتیجه نگرفتیم و جمعیت آفت به سطح آستانه اقتصادی رسید مجبوریم نسبت به سمپاشی اقدام نماییم که بهتر است با سموم گیاهی و معدنی سمپاشی کنیم و از سموم شیمیایی تا حد امکان استفاده نکنیم.

 

آستانه اقتصادی پسیل پسته

 

آستانه زیان اقتصادی عبارتست از جمعیتی از تراکم آفت که در آن جمعیت هزینه سمپاشی کمتر از خسارت آفت می‌باشد.

در واقع در جمعیت پایین آفت نیاز به سمپاشی نمی‌باشد چرا که در تراکم پایین خسارت آفت بسیار کم بوده و از طرف دیگر جمعیت آفت توسط حشرات مفید کنترل می‌گردد.

 

اما وقتی جمعیت آفت از یک حدی بالاتر رفت که به آن آستانه زیان اقتصادی می‌گویند در این صورت نیاز است سمپاشی انجام گیرد تا از خسارت بیشتر آفت جلوگیری شود.

به طور مثال آستانه زیان اقتصادی پسیل‌پسته بین 5 تا 10 عدد پسیل در هر برگ می‌باشد. یعنی باید به طور تصادفی 20 برگ را در نقاط مختلف باغ چیده و تعداد پوره‌پسیل را بررسی کنیم.

بسته به شرایط باغ، درخت و زمان در صورتی که تعداد میانگین در هر برگ به آستانه زیان اقتصادی رسید باید نسبت به سمپاشی و کنترل آفت اقدام نماییم.

 

 

کیفیت آب سمپاشی:

 

سمپاشی جهت کنترل پسیل

 

متاسفانه آب اغلب مناطق پسته کاری شور و قلیایی می‌باشد که این امر سبب کاهش اثر سم و کود شده و در نتیجه اثر مطلوب حاصل نمی‌شود بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از آب شیرین با پی‌اچ بین 5 تا 7 برای سمپاشی و کودپاشی استفاده گردد تا حداکثر نتیجه حاصل شود.

برای کاهش پی‌اچ می توان از کاهنده های پی‌اچ موجود در بازار استفاده نمود.

 

برای اثر بهتر سم و کود شیمیایی بهتر است که بلافاصله پس از اضافه کردن به سمپاش مورد استفاده قرار گیرد چرا که پس از 24 ساعت ماندن سم در سمپاش اثرگذاری ماده سمی یا کودی به شدت کاهش می‌یابد.

 

تعدادی از سموم ثبت شده برای پسیل پسته

 

سمپاشی جهت کنترل پسیل

 

1- پالیزین- صابون گیاهی- 1/5 تا 2 درهزار

2- روی اگرو- عصاره گیاه تلخه- 1 تا 1/5 درهزار

3- موسپیلان- 0/2 تا 0/5 درهزار

4- کاسکید- 0/5 درهزار

5- انویدور- 0/3 تا 0/5 درهزار

6- کنفیدور- 0/4 تا 0/5 درهزار

7- کنسالت- 0/5 تا 0/7 درهزار

حد آستانه اقتصادی برای پسیل پسته بین 5 تا 10 عدد ثبت شده است و در صورتی که به طور میانگین در هر برگچه این تعداد پسیل مشاهده گردید می‌توانیم سمپاشی کنیم.

 

آستانه اقتصادی پسیل پسته

 

دفتر شرکت فارسا: 33303266-023

با سپاس

محمدرضا اخلاقی- گیاهپزشک

 

مسابقه دوم پسیل پسته

برچسب‌ ها :

185 دیدگاه

  1. محمدرضا اردیبهشت 28, 1400 پاسخ

    ممنون عالي🙏🌺

  2. Roohollahasadi اردیبهشت 4, 1400 پاسخ

    سلام‌عالی بود مهندس جان من خودم با این مقاله و استفاده از زئولیت وگوگرد تونستم ضخامت برگ رو زیاد کنم و تعدادپسیل نسبت به سال گذشته کمتر باشه

  3. […] اول اسم آفت پسیل پیچنده پسته بسیاری از عزیزان را به یاد پسیل پسته که از مهم‌ترین آفت‌های پسته است می‌اندازد و شاید […]

  4. وحید فلاحزاده فروردین 24, 1400 پاسخ

    جناب آقای مهندس از وقتی با شما آشنا شدم دیدگاه و علاقه ام به کشاورزی کاملا متفاوت شده .انشا الله خداوند خیر و برکت به شما و همکارانتون اعطا فرماید.

    • فارسا ارگانیک فروردین 25, 1400 پاسخ

      درود و خدا رو شکر که تونستیم موثر باشیم

  5. مهدی فرخی فروردین 9, 1400 پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    واقعا مطلب کامل وجامعی بود در مورد آفت پسیل پسته ، هیچی کم نداشت
    ممنون از شما ،🙏🙏🙏

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      درود
      سپاس از توجه و همراهی شما

  6. mohammad فروردین 9, 1400 پاسخ

    عالی آقای مهندس
    حرف نداشت

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس از شما

  7. پوریه پوریان فروردین 9, 1400 پاسخ

    سلام. ممنون از آموزش های خوب تون. من خیلی از مطالب رو از شما یاد می گیرم. و به کشاورزا هم توصیه می کنم. خدا قوت

  8. احسان فروردین 9, 1400 پاسخ

    عالی تر از اینم مگه میشه سپاس فراوان به خاطر زحماتتون

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس از لطف شما

  9. ایمان فروردین 8, 1400 پاسخ

    ممنون
    مفید بود

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس

  10. جعفری فروردین 8, 1400 پاسخ

    عالی بود

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس

  11. جعفری فروردین 8, 1400 پاسخ

    با تشکر از مطالب مفیدتون لطفا در مورد انجیر هم مطلب بزارید

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس از شما
      بله حتما

  12. اسماعیل میری فروردین 8, 1400 پاسخ

    چقدر دقیق وعالی👍👍

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس دوست عزیز

  13. احمد فروردین 8, 1400 پاسخ

    بسیار عالی

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس

  14. حسین شیخ سفلی فروردین 8, 1400 پاسخ

    عالی. دمتون گرم 💖💖💖💖

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس

  15. سجادبلاغی فروردین 8, 1400 پاسخ

    خوب بود

    • فارسا ارگانیک فروردین 10, 1400 پاسخ

      سپاس

  16. سعید خرمی اسفند 28, 1399 پاسخ

    بسیار عالی و آموزنده

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سپاس از همراهی شما

  17. محسن اسفند 28, 1399 پاسخ

    سلام ما که مسابقه قبلی برنده شدیم، کسی چیزی بهمون نداد اصلا !!

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سلام و عرض ادب، به خانم زورمند فارسا بختگان پیام بدین
      @farsa.bakhtegan

  18. فاطمه اسفند 28, 1399 پاسخ

    مثل همیشه عالی بودخیلی خوب توضیح داده شده

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سپاس از شما

  19. امیر اسفند 27, 1399 پاسخ

    بسیار عالی بود

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سپاس

  20. اسماعیل اسفند 27, 1399 پاسخ

    خدا قوت،مثل همیشه عالی👏👌👌

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سپاس از شما

  21. زینب پورطاهری اسفند 27, 1399 پاسخ

    سلام. مقاله پسیل پسته. .بسیار تابسیار جامع و اموزنده و کاربردی بود سپاس بزرگواران

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      درود، سپاس از لطف شما دوست عزیز

  22. مجتبی اسفند 27, 1399 پاسخ

    زنده باد زئولیت. بهتر از این مگه داریم . پسیل آماده باش امسال .

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      سپاس از لطف شما

  23. شهین صبحی اسفند 25, 1399 پاسخ

    سلام و خدا قوت آقای مهندس، مثل همیشه عالی و کامل بود.

    • فارسا ارگانیک اسفند 28, 1399 پاسخ

      درود و سپاس بابت همراهی شما

  24. محمدرضاابراهیمی اسفند 24, 1399 پاسخ

    ممنون از اطلاعاتتون واقعا معلوماتمون هر روز بهتر میشه

  25. ali اسفند 24, 1399 پاسخ

    بسیار ممنون

  26. Ali اسفند 24, 1399 پاسخ

    عالی بود تشکر

  27. Zahra اسفند 24, 1399 پاسخ

    🙏

  28. علی اسفند 24, 1399 پاسخ

    تنتون سلامت بابت اطلاعات مفید

  29. ساراحضرتی اسفند 24, 1399 پاسخ

    مثل همه مقاله هاتون بسیار بسیار علمی وکاربردی هست ممنون از اینهمه اطلاعات مفید

  30. […] آشنایی با آفات پسیل پسته و سرخرطومی پسته به مقالات ما در سایت فارسا ارگانیک […]

  31. جواد بهمن 11, 1399 پاسخ

    مطلبی نژادباتشکراززحمات شمامطالب جامع وکامل مثل همیشه واقعادلسوزانه

    • فارسا ارگانیک بهمن 15, 1399 پاسخ

      سپاس از همراهی شما

  32. […] آشنایی با «پسیل پسته»، «پسیل گلابی» و «پسیل زیتون» می‌توانید به مقالات […]

  33. نیلوفرالسادات محمدی دی 2, 1399 پاسخ

    مثل همیشه عااالی بود آقای مهندس..

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      سپاس دوست عزیز

  34. محمد عزیزیان دی 2, 1399 پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشی خدمت دوستان فارسا
    خیلی مطالب آموزنده و توضیحات کامل و جامعی بعد چندین سال کشاورزی هیچکدام از این مطالب را تا بحال کسی چنین راحت توضیح نداده بود که قابل فهم و درک باشد به ما فقط گفته بودند پسیل و تمام خدا قوت کاش همه به این راحتی معلوماتشان را به رایگان در اختیار کشاورزان بی پشت پناه قرار میدادند ما که در وسعمان نیست جبران کنیم خدا خیر برکتتان بدهد

  35. عباس کاظمی دی 2, 1399 پاسخ

    درود و خدا قوت‌
    مثل همیشه مطالب جامع ،کامل و کاربردی هستش.
    و یک سوال بهترین زمان استفاده از سولفور چه زمانیه؟روی میوه که تاثیر منفی نداره؟مثلا روی آلو و سیب؟

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود بر شما سولفور سم معدنی و ارگانیک است و روی میوه اثر منفی ندارد به شرط آن که زیاده روی نگردد

  36. مجید خیرخواهان دی 2, 1399 پاسخ

    سلام خدمت جناب مهندس اخلاقی عزیز.از این که به فکر کشاورزان و به روز کردن اطلاعاتشون به ترفند های تشویقی هستین نشان از انسانیت و بزرگواری شماست.سپاس

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از شما دوست گرامی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، سپاس از حسن توجه و همراهی شما دوست عزیز، نظرات شما باعث دلگرمی ماست

  37. باران زهی دی 2, 1399 پاسخ

    عالی هستین.تشکر

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس زنده باشین

  38. احمدخسروی پناه دی 2, 1399 پاسخ

    درود بر شما بسیار آموزنده بود .سلامت باشید.

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و خداقوت، سپاس از همراهی شما

  39. علیرضاوصالی دی 2, 1399 پاسخ

    سلام .عالی بود .تشکر

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود سپاس از لطف شما

  40. علیرضاوصالی دی 2, 1399 پاسخ

    سلام .عالی بود

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، سپاسگزارم

  41. محمد علی بازگرد دی 2, 1399 پاسخ

    سلام بر مهندس های پر تلاش و پر انرژی ممنون بابت این همه اطلاعات مفید و ارزشمند 🙏🙏

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و خدا قوت به شما، سپاس از همراهی شما

  42. سعید ساکی دی 2, 1399 پاسخ

    با سلام پیجتون رو خیلی دوست دارم اگه امکانش بود در مورد افزایش محصول کشاورزی گندم هم راهکار ارائه کنید ممنونم

  43. احمد رضا سرانجام دی 2, 1399 پاسخ

    خیلی ممنون از مقاله ی جامع و خوبی بود

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، سپاس از لطف شما

  44. امیر دی 2, 1399 پاسخ

    سلام . جایی هست که کفشدوزک پرورش بدن

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود بله ولی بهتر است با کاهش سمپاشی شرایط را برای زندگی و افزایش جمعیت کفشدوزک فراهم کنیم تا جمعیت آن بالا رود

  45. حسین اسماعیلی دی 2, 1399 پاسخ

    سلام،اموزشاتون که حرفی توش نیست کامله کامله
    فقط امکان داره در مورد فروش محصولات باغی هم مشورت بدین،چیکار کنیم که بتونیم محصولات رو اینقدر ارزون نفروشیم خودتون واقفین دیگه

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و خدا قوت، حتما در برنامه میذاریم، سپاس از همراهمی شما

  46. افشین شاهی ♥️ دی 2, 1399 پاسخ

    دمت گرم مهندس عالیه

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      بزرگوارید شما

  47. مصطفی سلیمانی دی 2, 1399 پاسخ

    ممنون از مطالب مفیدو ارزنده شما که باعث اگاه سازی در مخاطبین خودتون میشید .وامیدوارم این جریان ادامه دار باشد .ممنون از شما

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از حسن توجه شما دوست عزیز

  48. عابدجعفرابادی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام مثل همیشه عالی و کاربردی، ممنون مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس دوست گرامی

      • محمدرضاابراهیمی اردیبهشت 22, 1400 پاسخ

        درود و خسته نباشید واقعا عالی

  49. حسین دی 1, 1399 پاسخ

    سلام عالی بود

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود سپاسگزارم

  50. مسعود ساروخانی دی 1, 1399 پاسخ

    ممنون از کارشناسان گروه فارسا بابت مطالب علمی و کاربردی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از شما بابت همراهی و لطفتون

  51. سید مجتبی فاطنی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام. در مورد داشت و هرس درخت بادام بیشتر مطلب بزارید. ممنون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و خدا قوت، در برنامه قرار خواهیم داد، سپاس از همراهی شما

  52. ابوالفضل فاتح دی 1, 1399 پاسخ

    سلام مطالبتون اموزنده هستش. درموردافتهای پسته بیشتر مقاله بذارید.
    ممنون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس، حتما در برنامه میذاریم

  53. ابوالفضل فاتح دی 1, 1399 پاسخ

    سلام. مطالبتون اموزنده هستش. درمورد انواع افتهای پسته بیشتر مقاله بذارید.همراه بامسابقه وجایزه ان یه برنامه تغذیه تخصصی بدید خوبه.ممنون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از همراهی شما، حتما ادامه میدیم

  54. نسرین دی 1, 1399 پاسخ

    سلام و تبریک خدمت دست اندارکاران. بسیار مبتکرانه و آموزنده بود . خسته نباشید به مهندس اخلاقی و همکاران محترم ایشان.

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و عرض ارادت خدمت شما، سپاس از حسن توجه و همراهی‌تان

  55. بنیامین دی 1, 1399 پاسخ

    درخت گیلاس داریم بار خوب میده به کمک پیشنهاد های شما ولی داخل میوه کرم داره درخت هیچ مشکلی هم نداره راهنمای کنید سپاس

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود بررسی نمایید سرخرطومی گیلاس است یا مگس گیلاس
      انجام شخم و یخ آب زمستانه تا 50 درصد به کاهش جمعیت سال آینده کمک میکند
      نصب کارت زرد و تله فرمونی موثر است
      سمپاشی در صورت نیاز کمک شایانی می نماید

  56. حسین حیدری دی 1, 1399 پاسخ

    سلام عالی بود ممنون از مطالب مفید و کامل

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از توجه شما

  57. محسن نوبهار دی 1, 1399 پاسخ

    مقاله بسیار عالی و سودمند بود واقعا کمک کننده بود ممنون ازتون
    وبا قدرت ادامه بدین و ان شاالله که موفق باشید

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از لطف و توجه شما دوست عزیز

  58. محسن بیات دی 1, 1399 پاسخ

    با سلام.بهترین مقاله ای بود که در مورد افت پسیل دیدم.جامع و کامل.

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، سپاس از لطف همیشگی شما همراهان عزیز

  59. میثم مستخدمی دی 1, 1399 پاسخ

    مهندس جان ، لطفا جایزه، زئولیت معدنی فارسا باشه، که به کار همه کشاورزان و باغداران بیاد،تشکککر😉

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود دوست خوبم در دریافت جایزه حق انتخاب وجود دارد امیدوارم شما برنده شوید و زئولیت درجه یک تقدیم شما کنیم.

  60. بهنام احمدی دی 1, 1399 پاسخ

    نادرن کسانی که صادقانه تجربه و اطلاعات خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دیگران قرار میدهند .
    جایگاهتان نزد خداوند متعالی باد .

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود دوست عزیز، سپاس بابت همراهی و لطف و دعای خوبتون، پایدار باشید

  61. Roohollahasadi دی 1, 1399 پاسخ

    درود مهندس جان عالی و کامل بود .ممنون

  62. علی دی 1, 1399 پاسخ

    مثل همیشه عالییییی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاسگزارم دوست گرامی

  63. ابراهیم محتشمی دی 1, 1399 پاسخ

    درود مهندس خسته نباشید همه مقالات عالی مهندس انشاا… با دانشی ک در شما وجود داره دنبال یک نوشتن کتاب باشید تا نسل های بعدی هم بتونن استفاده کنن

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و عرض ارادت، سپاس از نظرات با ارزش شما، حتما در برنامه قرار خواهیم داد

  64. سيد عليرضا ميرحيدرى دی 1, 1399 پاسخ

    مثل هميشه كامل و عالى

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از شما دوست عزیز

  65. فتح اله یگانه دی 1, 1399 پاسخ

    باسلام وسپاس از زحمات شما عزیزان،با آرزوی سلامت و موفقیت بیشتر

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس دوست عزیز

  66. علی دی 1, 1399 پاسخ

    مثل همیشه
    عالی،جذاب و پرقدرت

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس دوست گرامی

  67. عابدجعفرآبادی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام، واقعا مثل بقیه مقالاتتون عالی و کاربردی، ممنون مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از همراهی و لطف شما

  68. saeid.y دی 1, 1399 پاسخ

    مثل همیشه عالی استاد دوس داشتنی وخوشتیپ

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاسگزارم دوست عزیز، نظر لطف شماست

  69. saeid.y دی 1, 1399 پاسخ

    ممنون از شما خدا خیرتون بده

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس بابت همراهی شما دوست گرامی

  70. اسلام شهمیری دی 1, 1399 پاسخ

    سلام مهندس تشکر فراوان بابت زحمات.خیلی عالیه مقالات ،توضیحات ممنون از لطفتون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و خدا قوت، سپاس از شما دوست عزیز و گرامی

  71. محمود دی 1, 1399 پاسخ

    دروداستاد. جامع و کاربردی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس دوست خوبم

  72. مصطفی دی 1, 1399 پاسخ

    درود مهندس کارت بیسته

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، لطف دارید

  73. سعید دی 1, 1399 پاسخ

    خیلی به ادم انرژی میدید، و علاقه م چند برابر شده به کشاورزی از روزی که با شما و پیج تان اشنا شدم. خدا قوت

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      خداروشکر، از شنیدن سخنان شما خوشحال میشیم و انگیزه میگیریم

  74. امیر عرب دی 1, 1399 پاسخ

    کامل و مفید بود خیلی ممنون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از لطفتون

  75. Abedjafarabadi دی 1, 1399 پاسخ

    سلام، واقعا مثل بقیه مقالاتتون عالی و کاربردی، ممنون مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از توجه و همراهی شما

  76. پوریا دی 1, 1399 پاسخ

    ممنون از اطلاعات جامع و دقیق تون که در اختیار ما قرار دادید.

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  77. عابدجعفرابادی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام ممنون مهندس، واقعا مثل همیشه عالی و کاربردی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس دوست عزیز

  78. علی دی 1, 1399 پاسخ

    خداقوت و ممنون از تلاش و زحماتتون

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از شما همراه گرامی

  79. سارا حضرتی دی 1, 1399 پاسخ

    مثل همه مقاله ها بسیار عااالی وجامع ومفید ،بنده شخصا از وقتی سایت شما وارد شدم دیگه دنبال هیچ کتاب ورفرنسی نیستم چون کاملا جامع وعلمی هست مطالبتون ،سپاس از لطفتون

  80. محمد زیدآبادی دی 1, 1399 پاسخ

    بسیار آموزنده و مفید ممنون از زحمات شما

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاسگزاریم دوست عزیز

  81. محمدحسن دی 1, 1399 پاسخ

    بسیار عالی بود اگه سکه جایزه میدید هم علمی کار کردیم هم پول دراوردیم فردا نیاید چهارتا کیسه گوگرد جایزه بدید

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      به امید خدا در آینده نزدیک جایزه های بسیار خوبی در نظر میگیریم، سپاس از همراهی شما

  82. علی اکبر صالحی دی 1, 1399 پاسخ

    عاااالی مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس دوست عزیز

  83. رضا زین الدینی دی 1, 1399 پاسخ

    درود مهندس همیشه مطالب مفید و کاربردی میگذارید

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاسگزاریم دوست عزیز

  84. سعید طاهری دی 1, 1399 پاسخ

    مرسی از کمک تون به کشاورزی کشور عزیزمان ایران و دیدگاه سیستمیک ک دادین به ما کشاورزان

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از همراهی و لطف شما

  85. حسین پورنیا دی 1, 1399 پاسخ

    مهندس در مورد دوره های آبیاری هم توضیح بدید

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، حتما در برنامه میذاریم، سپاس از لطف شما

  86. روح الله مهیایی دی 1, 1399 پاسخ

    درود برشما اقای مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از همراهی شما

  87. مجید غلامی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام وقتتون بخیر وشادی
    ببخشید مهندس پسیل در زمستان از کجا تغذیه می کند. درزمستان من تمام نکات را برای ازبین بردن پسیل انجام میدم اما باز هم عید به سراغ باغ میان.. فقط یک ساختمان آجری داخل باغ هست احتمال می‌دهد که پسیل ها داخل اجر مخفی شوند.

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود در داخل خار و خاشاک و علف هرز و دیوار ساختمان و دیوار کاه گل و …

  88. عابدجعفرآبادی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام ممنون مهندس مثل همیشه عالی و کاربردی

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود، سپاس از همراهی شما

  89. مرتضی سجادی پور دی 1, 1399 پاسخ

    سلام و عرض ادب .مهندس عزیز من با کشاورزان تجربی خیلی سروکار دارم،یکی نحوه کاشتن نهال گلدانی رو بفرمائید.. یکی هرس درخت پسته و انگور و سایر درختان و اگه میتونید به صورت عملی یک ویدئو تهیه کنید..چون تا الان چند نمونه هرس یاد گرفتم که موندم کدوم و موقع هرس اجرایی کنم..و اینکه مدار ابیاری برای درخت پسته از موقعی که کاشته میشه رو بفرمائید.. اینجا هر کشاورزی کاملا سلیقه ای کار میکنه.. برای هر فصل و برای نهال یک تا دو سه ساله .. تا درخت بار ده چند ده ساله بفرمائید.. از شما واقعا ممنونم استاد عزیز خیلی خیلی کمک کردید بهم برای کارم.. خدا بهتون سلامتی بده.

    • فارسا ارگانیک دی 5, 1399 پاسخ

      درود جناب سجادی پور عزیز در مورد تک تک مطالبی که گفتید ویدئو آموزشی و مقاله آماده خواهیم نمود.

  90. یاسین فررانه دی 1, 1399 پاسخ

    تشکر از زحمات شما که برای افزایش اطلاعات کشاورزان و محققان تلاش میکنید

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاس از لطف و همراهی شما

  91. عابد جعفرآبادی دی 1, 1399 پاسخ

    سلام ممنون مهندس مثل همیشه عالی و کاربردی 👌👍

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      درود و سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  92. روح الله کریمی دی 1, 1399 پاسخ

    بسیار مفید و آموزنده و کاربردی بود.
    سپاس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      سپاسگزاریم بابت انگیزه ای که به ما میدین

  93. علی اصغری دی 1, 1399 پاسخ

    مطلب خیلی اموزنده ای بود
    خیلی چیزا یادگرفتیم
    ممنونیم جناب مهندس

    • فارسا ارگانیک دی 2, 1399 پاسخ

      خداروشکر بابت رضایت شما
      سپاس که همراه ما هستین

  94. […] با تکرار هر ماه یکبار به کنترل بیماری گموز و همچنین آفت پسیل پسته کمک زیادی […]

  95. حسین حیدری اسفراین مهر 25, 1399 پاسخ

    سلام مهندسین گرامی کارتون عالیه خدا خیرتون بده

    • سعید طاهری دی 1, 1399 پاسخ

      درود بر اقای حیدری

    • فارسا ارگانیک مهر 27, 1399 پاسخ

      درود بر شما و سپاس از لطفتون

  96. ساراحضرتی مهر 15, 1399 پاسخ

    درود وخسته نباشید مثل همیشه عالی وبسیار مفید ممنون از زحماتتون🙏🙏

    • عباس کاظمی دی 10, 1399 پاسخ

      سلام و عرض ارادت.ممنون از جمع اوری و ارائه مطالب مفید.

    • محمدحسن دی 1, 1399 پاسخ

      راست میگی

  97. امیرحسین علیزاده مهر 11, 1399 پاسخ

    مطالبتون عالی بود مهندس جان مثل همیشه

    • فارسا ارگانیک مهر 12, 1399 پاسخ

      درود سپاس از لطف و محبت شما دوست عزیز

  98. سجاد مهر 11, 1399 پاسخ

    سلام
    ممنون مهندس جان کاملا جامع و دقیق .

  99. پیکور فروغی مرداد 23, 1399 پاسخ

    درود بر شما مهندس .خداقوت .

    • فارسا ارگانیک شهریور 3, 1399 پاسخ

      درود سپاس از شما

  100. […] باعث خسارت اقتصادی می‎شوند، اما به دلیل این که مانند پسیل (شیره خشک) به ‎طور عمومی و هر ساله شدت خسارت بالایی ندارند کمتر […]

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X