آفت سرخرطومی پسته
آفت سرخرطومی پسته

سرخرطومی پسته

حشره سرخرطومی پسته که نام علمی آن Polydrosus می‌باشد و برای اولین بار درسال‌های 40 شمسی توسط جناب دکتر دواچی به عنوان یک آفت شناخته شد.

در اوایل این حشره خسارت زیادی به پسته وارد نمی‌کرد ولی متاسفانه در این اواخر شاهد خسارت‌های زیادی به باغات پسته بوده‌ایم که یکی از دلایل آن همین سم‌پاشی‌های بی حد و مرز کشاورزان می‌باشد.

 

زیست شناسی سرخرطومی پسته

سرخرطومی پسته یک نسل در سال دارد و زمستانگذرانی آن به صورت حشره کامل به خصوص در خاک‌های شنی و سبک در عمق خاک می‌باشد.

چرخه کامل زندگی حشره 52 روز طول می‌کشد.

سرخرطومی سوسک های قهوه‌ای مایل به خاکستری رنگی هستند که تقریبا اندازه به طول 5 تا 7 میلی‌متر و عرض 2 تا 3 میلی‌متر می‌باشد. این آفت در گروه آفات درجه سوم پسته قرار دارد که کشاورزان این حشره را به نام گاو خدا می‌شناسند.

 

آفت سرخرطومی پسته

 

مراحل زندگی سرخرطومی پسته

سر و کله این حشره در فصل بهار (دهه اول فروردین) تقریبا همان زمان جوانه زدن درخت پسته پیدا می‌شود و جوانه‌های درخت پسته (جوانه‌های زایشی و رویشی) را می‌خورد. تکثیر این حشره بسیار زیاد است، طوری که هر حشره ماده روزانه 6 تا 13 عدد تخم می‌گذارد.

 

محل تخمک‌گذاری حشره بر روی علف‌های هرز می‌باشد، که اندازه هر تخم تقریبا 1 میلی‌متر است. این تخمک‌ها دقیقا شبیه کپک‌های سفید رنگی هستند که کم کم سیاه رنگ شده و پس از دو هفته متولد می‌شوند، به داخل خاک‌های نرم و شنی لانه می‌کنند و طول عمر نسبتا زیادی دارند.

فعالیت اصلی این  آفت همان اواخر اسفند و دهه اول فروردین می‌باشد، که به صورت گروهی به جوانه‌های درخت پسته حمله می‌کنند و جوانه‌های هنوز باز نشده را می‌خورند.

 

این حشرات به تغذیه دسته‌جمعی علاقه بیشتری داشته به طوری که یک زمان چند حشره باهم یک جوانه را می‌خورند. لازم به ذکر است خسارت این آفت در پسته‌های کله قوچی و اکبری زیادتر است.

این حشرات قدرت پرواز زیادی ندارند. بهترین زمان مقابله با این حشره قبل از باز شدن جوانه‌هاست.

 

سرخرطومی پسته

 

راه های مبارزه با آفت سرخرطومی

بهترین راه مبارزه با این آفت شخم زدن پای درخت دقیقا تا کنار تنه درخت تا عمق 30 سانتی‌متر می‌باشد.

یکی از راه‌های دیگر مبارزه با آفت سرخرطومی پسته استفاده از سموم شیمیایی است کشاورزان عزیز توجه داشته باشند که قبل از شروع سم پاشی شیمیایی حتماً از وجود این آفت مطمئن باشند. به طوری که 100 شاخه درخت را به طور کاملأ تصادفی بررسی کنند در صورتی که 20 تا 30 درصد از شاخه‌ها آلوده به این آفت بودند شروع به سم پاشی شیمیایی می‌کنیم.

راه دیگر بررسی زمان مبارزه با این آفت بررسی میزان آفت در کنار جوانه‌ها می‌باشد. اگر 5 درصد جوانه‌ها آلوده به سرخرطومی باشند زمان مبارزه با این آفت می‌باشد و از سم‌پاشی در تراکم کمتر آفت خودداری نمایید چرا که سمپاشی‌های بی‌رویه به افزایش آفات و برهم‌خوردن تعادل محیط زیست می‌انجامد.

اغلب کشاورزان عزیز از سم بهاره اتیون استفاده می‌کنند که تاثیر چندانی برروی این آفت ندارد.

و بهتر است از سم‌ فنیتروتیون با غلظت 1/5 لیتر در 1000 لیتر آب استفاده شود، اگر 1 تا 2 لیتر روغن به همراه سم استفاده شود به تدوام سم افزاید.

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر راجع به «سرخرطومی یونجه» مقاله مربوطه در سایت فارساارگانیک را مطالعه کنید.

با سپاس

نویسندگان: محدثه زورمند – محمدرضا اخلاقی- آمنه زورمند

برچسب‌ ها :

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
X